Translate

dijous, 20 de febrer del 2014

Apropament al pensament lògic i les matemàtiques

Per apropar als infants al pensament lògic i les matemàtiques és molt important que oferim als nens/es l'oportunitat de manipular i observar els objectes, ja que ells aprenen a base de la pròpia experiència en relació al seu entorn.

El pensament lògic-matemàtic s'estructura en:

1. Identificar, reconèixer i definir: Aprofundir en les característiques físiques dels objectes (color, forma, mida, gruix, material, etc. Això propicia que els infants (segons l'edat i desenvolupament) puguin classificar i agrupar els objectes.

2. Relacionar: Els objectes tenen relació amb altres elements de l'entorn, és a dir, un objecte pot ser més gran o més petit segons el comparis amb un altre. Segons l'edat dels infants, es podran fer comparacions amb altres objectes, establint relacions d'ordre, de quantitat, d'equivalència, seriacions, etc.

3. Operativitat: Els elements no només poden relacionar-se entre sinó que a més poden interactuar entre ells, produint-se canvis i transformacions. Si s'ajunten en un mateix got aigua de color groc i aigua de color vermell el resultat serà aigua de color taronja. Aquest estadi es porta a terme també, a través de l'experimentació dels infants amb els objectes.
Aquesta experimentació prepara al nen/a en l'adquisició progressiva de l'operativitat concreta, que permetrà amb el temps el pas a l'operativitat abstracta.

Saber que existeixen aquests camps ens pot donar pistes sobre el tipus d'activitats que es poden fer a casa i a l'aula per a desenvolupar les habilitats dels infants.


A continuació us proposem un vídeo on podreu veure la manera de funcionar el pensament de l'infant:



L'infant aprèn a partir de les seves experiències i en aquest cas, el nen entén que un volum més gran significa més quantitat. Serà a través de la manipulació que l'infant s'anirà adonant que no sempre és així. L'infant es troba en l'etapa preoperacional i necessita la representació dels objectes per a arribar a les seves deduccions.

Segons Piaget aquest nen es troba en l'etapa de "Solucions mentals", on ja no només interactua amb els objectes a través de l'assaig-error, sinó que abans pensa en el problema per a intentar deduir la solució. Per això la mestra li planteja aquest problema, per ajudar-lo a desenvolupar aquesta capacitat.
Us deixo aquest enllaç amb informació sobre les etapes de Piaget:
http://lauriki.blogia.com/2007/120402-jean-piaget-etapa-sensoriomotora-y-preoperacional.php

Sobre quines activitats es poden fer per a desenvolupar el pensament lògic-matemàtic de l'infant, dependrà molt de l'edat d'aquest i el seu estadi de desenvolupament.
Exemples:
- Es poden fer barreges de colors utilitzant colorant alimentari. Una activitat que poden fer també els infants més petits pot ser la de posar en un platet una mica de iogurt barrejat amb colorant groc, un altre mica amb blau i una mica més amb vermell. Deixarem que l'infant faci barreges amb els seus propis dits. Podem provar de fer el mateix (en infants més grans) amb plastilina.

- Les peces de construcció o Lego poden ser molt útils per a fer activitats de comptar, agrupar per colors i mides, fer piles més altes o més baixes, etc.

- L'observació de diferents materials en relació amb l'aigua. Es pot aprofitar el moment del bany. Li donarem al nen/a diferents objectes, uns suraran i altres no.

- També a l'hora del bany, es pot aprofitar per a donar a l'infant gots, plats, pots, etc. de plàstic. Jugant amb l'aigua podrà experimentar amb les quantitats i volums.

- La panera dels tresors pot ser una bona activitat per a infants més petits. Els ajudarà a treballar les característiques dels objectes.

- També seria interessant aplicar a l'aula o a casa aquella història que corre per internet però adaptant-la al tema que ens interessa, o faria amb infants d'entre 5 i 6 anys, o faria anar més o menys així:

Mostres als infants un pot de vidre. L'omples de pilotetes. Llavors li preguntes als nens i nenes si el pot és ple. Segurament la seva resposta serà que sí.
Després, agafes un munt de bales (canicas) i les poses al pot. Les bales ompliran els espais buits que han quedat entre les pilotes. I tornes a preguntar als nens si el pot és ple. Segurament tornaran a dir que sí.
Ara agafes sorra de platja i acabes d'omplir els espais que queden en el pot. I llavors reflexiones amb els infants si el pot és ple ara i el perquè abans també deien que era ple.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada