Ensenyament d'habilitats socials

Educar para las relaciones sociales (Educapeques)
Els éssers humans vivim en societat, és part de la nostra naturalesa, és per això que la comprensió de les relacions i de les altres persones és una cosa imprescindible per a una vida emocionalment sana. I això té repercussió en els altres àmbits de la vida, escolar, laboral, sentimental, personal, etc.

És important el seu ensenyament, ja que són imprescindibles per a l'adaptació dels nens i nenes a l'entorn en què es desenvolupen les seves vides, i posteriorment aquestes habilitats els proporcionaran les eines per desenvolupar-se com adults en l'esfera social, sent la base clau per sobreviure de manera sana tant emocional com laboralment.


Les habilitats socials: 

- No són innates, s'adquireixen mitjançant l'aprenentatge. Els nens i nenes des del naixement aprenen a relacionar-se amb els altres. 

- Són recíproques per naturalesa. Les habilitats socials, requereixen per al seu desenvolupament la relació amb altres persones.

- Inclouen conductes verbals i no verbals. És tan important el que es diu com altres aspectes que no es diuen.

- Estan determinades pel reforçament social (positiu o negatiu). Determinades conductes es repeteixen si tenen un reforç interpretat com a positiu (d'acord amb les seves idees i sentiments) o negatiu (en desacord).

- Són capacitats formades per un repertori de creences, sentiments, idees i valors. Aquests són la base de la conducta social. Les persones interpreten les situacions i decideixen l'actuació.

- Estan interrelacionades amb l'autoconcepte i l'autoestima. Els resultats de les relacions socials influeixen en l'autoconcepte i l'autoestima i aquests al seu torn són crucials per a les diferents conductes en el medi social.

- Són necessàries per al desenvolupament integral de les persones. La persona es desenvolupa i aprèn en interacció amb els altres.



Les habilitats socials bàsiques són:


- Afecció: capacitat d'establir llaços afectius amb altres persones.

- Empatia: capacitat de posar-se al lloc de l'altre i entendre'l.

- Assertivitat: capacitat de defensar els propis drets i opinions sense fer mal als altres.

- Cooperació: capacitat de col·laborar amb els altres per aconseguir un objectiu comú.

- Comunicació: capacitat d'expressar i escoltar. Sentiments, emocions, idees, etc.

- Autocontrol: capacitat d'interpretar les creences i sentiments propis i controlar els impulsos.

- Comprensió de situacions: capacitat per entendre les situacions socials i no prendre-les com una cosa personal, o culpar-se de determinades coses.

- Resolució de conflictes: capacitat per interpretar un conflicte i treure alternatives de solució a aquest.


Aquestes habilitats s'aprenen i desenvolupen en la infància a través de l'experiència, la imitació de les conductes socials dels adults més propers (interpretació de les situacions, sentiments a tenir en determinats moments i resposta a les situacions) i a través dels reforços socials de les seves conductes.


Els problemes provocats per falta o escàs desenvolupament d'habilitats socials són:

  • Problemes d'autoestima.
  • Dificultat per expressar desitjos i opinions.
  • Dificultats per relacionar-se amb els altres.
  • Problemes escolars.
  • Malestar emocional.




Per a desenvolupar les habilitats socials...

- Tindrem cura de la autoestima dels petits. Critica l'acció i no a la persona, proposa'ls fites però que siguin adequades a les seves capacitats i utilitza els elogis (però de manera realista).
- Transmet valors als nens i nenes. Han d'aprendre a valorar-se a si mateixos i als altres. Ensenya'ls a respectar, tolerar i escoltar.

- Serveix d'exemple per a ells. En les teves relacions amb ells i amb els altres, actua de forma coherent i transmetent el que vols que facin ells.

- Parla amb ells i treballa les creences i idees que tenen. Davant determinades situacions socials que et passin a tu i / o a ells parla sobre la situació, ajudeu-los a entendre-la. Si per exemple algú ens contesta malament, hem d'explicar als nens i nenes que aquesta contestació probablement no tingui a veure amb nosaltres, simplement les persones tenen les seves vides i probablement estiguin enfadats per alguna cosa. No hem de prendre-ho com una cosa personal, però tampoc hem de deixar que ens parlin malament. Ensenya'ls llavors amb el teu exemple a respondre a aquestes situacions de forma assertiva.

- Fomenta la capacitat d'escoltar i entendre els altres. Per a això escolta'ls tu a ells i ensenya'ls a escoltar els altres. Que entenguin que podem aprendre moltes coses si escoltem el que els altres ens diuen.

- Reforça socialment aquelles conductes adequades, com escoltar l'altre o respondre amb educació, en aquests casos interactuem socialment amb els petits i reforça negativament les conductes inadequades, els crits, la manca d'escolta, etc. 

- Procura dotar els nens i nenes d'un ambient ric en relacions. És important que els petits tinguin diferents experiències socials, perquè experimentin, aprenguin i perdin la por a determinades situacions.

- Anima els petits a participar en diferents grups o fer activitats amb altres persones, sense que sigui necessària la teva presència. És important que els nens i nenes aprenguin a desenvolupar-sols, sense la protecció de les figures dels adults.

- Quan els petits passin per alguna situació social de rebuig o negativa, has de deixar que passin per elles, però explica'ls la situació.



Recentment, a través d'un article molt interessant, he tingut coneixement d'un estudi fet a EEUU per investigadors de la Universitat de Duke, anomenat Fast Track (Via ràpida), on es va estudiar la importància de l'ensenyament d'habilitats socials entre els infants.

Fast Track es va iniciar a principis de 1990 per als nens que segons els seus mestres i pares tenien un alt risc de desenvolupar problemes de comportament agressiu.

Els estudiants van ser dividits aleatòriament en dos grups; la meitat va participar en la intervenció, que incloïa un pla d'estudis dirigit pel mestre, grups de formació de pares, tutoria acadèmica i educació en l'autocontrol i habilitats socials. El programa, que va durar des del primer grau fins al grau 10, tenia com a objectiu la reducció de la delinqüència, les detencions i l'ús dels serveis de salut i de salut mental entre estudiants adolescents.

En analitzar les dades dels gairebé 900 estudiants que van participar, els investigadors van trobar que l'educació en habilitats socials entre infants de 6 a 11 anys reduïa al voltant d'un terç, les possibilitats de que els nens i nenes participessin en actes delictius en l'adolescència.

Les habilitats socials que es van ensenyar incloïen l'ensenyament dels nens a treballar cooperativament en un grup i ha pensar en les conseqüències a llarg termini en prendre una decisió.



Comentaris