Translate

dissabte, 23 de gener de 2016

Màrqueting a l'escola pública o com donar bona imatge de la nostra escola


Joan Turu
En època de preinscripcions veiem penjades a les escoles lones anunciant-ho. Normalment, a les escoles privades i concertades es planteja aquesta època com un moment de captació d'alumnat i es fa a través de cartells i anuncis. 

A les escoles públiques es sol anunciar aquesta època de forma més discreta, amb retol a l'exterior de l'escola, reunions a grups d'interessats i fotocòpies.

A les escoles privades es treballa més la captació d'alumnes perquè són la principal font d'ingressos i sembla que l'escola pública pot passar sense fer publicitat, però personalment crec que això no és cert. 

El màrqueting no només serveix a les entitats privades a aconseguir més ingressos, sinó que pot ajudar al sector públic a mostrar la seva feina, apropar-se al seu alumnat i pares, ser un referent positiu del barri, mostrar la labor dels que hi treballen i donar la importància que es mereix al dret de tot infant a rebre una educació de qualitat.



MALA IMATGE DEL SECTOR EDUCATIU

Ja sigui pels informes PISA sobre el nivell de l'alumnat espanyol en comparació a altres països, pels canvis constants de les lleis en termes d'educació, per les retallades per part del govern, pels problemes de convivència dins la comunitat educativa o pel canvi de visió que es té sobre els estils d'ensenyança, aquests últims anys les escoles no han estat ben valorades.


Joan Turu
Tot i que s'estan fent canvis en els mètodes educatius i s'està lluitant des d'escoles i AMPES per una major inversió a les escoles, és necessari que és doni el valor que tenen els centres educatius dins de la comunitat, ja que els infants passen la major part del dia en l'escola.

Tal com diu César Bona (l'únic espanyol finalista del Global Teacher Prize, que selecciona els millors mestres del món), "en els últims anys, ens hem acostumat a focalitzar-nos en les coses negatives de l'educació i ara s'estan començant a veure totes les coses bones que hi ha. Aquest és el primer pas, valorar totes les coses bones. El següent és treure-ho a la llum."



OBJECTIUS DEL MÀRQUETING A L'ESCOLA PÚBLICA

El màrqueting dirigit a col·legis i institucions educatives ha d'estar enfocat de manera diferent a quan es vol vendre un producte. La visió és més humana i menys de negoci. S'ha de potenciar el creixement de les persones a través de la transmissió de coneixement, habilitats i actituds.

Els centres no s'han de limitar a esperar a què vinguin els alumnes, han de buscar als futurs estudiants, crear una relació amb ells, afavorir la comunicació i una imatge adequada del centre, informar els pares i respondre a les seves necessitats, mostrar l'oferta formativa de manera clara i útil.

L'aplicació del màrqueting en el sector educatiu pot millorar la gestió del centre, optimitzar els seus serveis i perfeccionar la comunicació de la comunitat educativa.

COM COMENCEM?

Per començar, hem de reunir-nos tots els representants de l'escola i parlar sobre els següents temes:

- Detecció de les necessitats: La primera acció que ha de dur a terme un centre és identificar les seves necessitats, avaluar les seves característiques i detectar els punts forts i febles. És a dir, el perquè volem treballar la imatge de l'escola. Segurament volem explicar tot el que fem al centre, crear una comunitat educativa més unida, ser un punt de referència de la nostra zona, etc.
Escola Vacarisses

- Satisfacció del client: Les accions de màrqueting han d'estar encaminades a satisfer el client i en aquest cas parlem de famílies, alumnat, docents, direcció del centre, administració, proveïdors, etc. La forma de satisfer-los és saber què volen, què necessiten, què opinen... per això és molt important la comunicació.

- Comunicació: Gestionar la comunicació interna i externa del centre és fonamental avui dia. Per aconseguir-ho, les noves tecnologies i en especial les xarxes socials faciliten el contacte de manera directa. Però no només això, l'actitud de la recepcionista i els docents, l'ordre de les aules, la neteja, etc. tot parla del centre i de la forma en què es treballa.

- Captació d'alumnat: Aquest és potser l'objectiu més destacat per als centres educatius, atraure nous estudiants. Les universitats públiques i privades tenen una àmplia trajectòria realitzant campanyes específiques de captació d'alumnat, en canvi, és un terreny poc explorat per als centres de primària i secundària, llevat d'excepcions.

- Mostrar l'oferta formativa: Per aconseguir aquest objectiu té especial importància l'ús de les TIC i les xarxes socials. Gràcies a Internet, els centres disposen de molts canals nous on donar a conèixer la seva oferta formativa, dirigits a un públic concret. És molt important tenir en compte la informació que es dóna en un espai tan ampli com és Internet, especialment per cuidar la imatge que es projecta del centre.

- Fidelització de l'alumnat: Els centres no només volen ampliar els seus "clients" sinó fidelitzar els que ja tenen oferint el que busquen. Un client satisfet és un bon prescriptor i pot exercir com a eina de comunicació positiva.
Si els alumnes van contents a l'escola, els pares veuen els resultats de la feina feta al centre i existeix una bona comunicació entre famílies i mestres, pares i exalumnes recomanaran l'escola als seus coneguts i es crearà una mena "d'orgull de centre".



SOBRE QUE INFORMAREM?

Busca diferenciar la teva oferta educativa, troba una diferència en la forma en què imparteixes les classes, en la teva metodologia, en els teus mestres, en les teves instal·lacions, en els teus serveis annexos, etc. 
Volem ressaltar tots els atractius de la nostra escola, fes-los saber a les famílies i fes que els treballadors del centre els tinguin molt en compte en el seu dia a dia. 
Tríptic

- Serveis extra: Informarem sobre temes importants i que marquen la diferència amb altres escoles com si l'escola ofereix menjador, transport escolar, activitats extraescolars, servei de canguratge, agenda de l'escola, roba esportiva amb el logo de l'escola, etc.

- Mètodes educatius: Informarem sobre com és el tracte amb els infants, la manera d'ensenyar-los, classes de reforç o d'adaptació, utilització de les TIC a l'aula, etc. 

- Ubicació: Inclou en tota la teva publicitat un Mapa de la teva ubicació. Esmenta totes les vies d'accés o mitjans de transport disponibles per arribar al teu Col·legi. Pots fer que el Mapa de la teva ubicació a la teva pàgina web estigui connectat a Google perquè puguin visualitzar com arribar-hi per internet.

- Fes visibles les teves instal·lacions: Per molt petita o senzilla que sigui la teva escola no deixis passar l'oportunitat de dir qui ets a tots els que passin per davant. Col·loca un anunci, lona espectacular o el que puguis en el lloc més visible i transitat de l'exterior de la teva escola. Has de tenir cura que tingui una bona imatge i que sigui de qualitat.

- Els preus: Els preus de les activitats i material extra es farà durant la inscripció. No parlarem de preus en el material promocional. Les persones interessades ja es posaran en contacte amb el centre per saber-lo.

- Promoció durant tot el curs: No t'esperis a l'època de preinscripcions per a promocionar l'escola. Has de crear una imatge de centre durant tot el curs, s'ha de cuidar als actuals "clients" (alumnes i famílies) amb un bon servei de comunicació.

- Material imprès: Sempre has de poder oferir material imprès dels serveis que s'ofereixen. No sempre tots tindran accés a internet. Un fulletó amb un resum de totes les activitats, mètodes, dades de contacte, etc. se'l podran portar a casa els futurs alumnes, llegir amb tranquil·litat i compartir amb altres.

- Registre de clients potencials: Prepara un llistat Excel per curs on apuntar el nom i dades de les persones que s'han posat en contacte amb l'escola. Ells seran els potencials receptors de la informació que vulguem enviar en un futur.
Reunió amb pares a Vacarisses

- Seguiment: Fes un seguiment de les persones que han demanat informació de l'escola. No deixis cap persona sense resposta. Els actuals i futurs alumnes i pares han de saber que estarem disponibles per a ells i que rebran una resposta adequada als seus dubtes.

La comunicació es farà de manera respectuosa i clara. Comprovarem que les persones que pregunten no es queden sense cap dubte.


- Visites: Ofereix a les famílies visites a l'escola i reunions amb l'equip educatiu i tutors. Han de saber que l'escola sempre els mantindrà informats i que estarà a la seva disposició per a qualsevol dubte. Sigueu puntuals durant les visites, i durant aquestes no mireu el mòbil ni contesteu al telèfon, fa molt mala impressió. 



QUINES EINES UTILITZAREM?

Un cop analitzat el centre i el que volem aconseguir, hem de triar les eines que utilitzarem per a crear la nostra campanya de màrqueting.

Per a triar quines són les millors eines de màrqueting per al nostre centre hem de tenir molt en compte si podrem assignar a un responsable per al seu seguiment, el temps que li dedicarem mensualment i la informació que i volem posar. Per exemple, si tenim un mail de l'escola, algú s'ha de fer responsable de contestar els possibles mails que arribin (per exemple, si un pare vol demanar informació sobre els horaris en què pot demanar una reunió amb un mestre o l'equip directiu, ha de rebre aquesta informació el més ràpid possible). 

També aniria bé que cada final de trimestre i final de curs s'analitzi si les eines utilitzades han sigut útils, si hi ha hagut bona resposta per part de l'equip educatiu, pares, alumnes, futurs alumnes, si s'ha pogut dedicar tot el temps necessari, si hi ha hagut alguna dificultat o es necessita més informació sobre la manera d'ulititzar certes eines.

I tindrem en compte temes com el dret d'imatge si utilitzem fotos dels alumnes, ortografia, disseny i estètica dels medis, etc.



MÀRQUETING TRADICIONAL

Per a promocionar el centre podem fer servir mètodes tradicionals, sempre tenint a la vista els objectius que volem aconseguir i fent sempre una autoavaluació després d'utilitzar-los.

En alguns d'ells serà vital la participació dels pares i els alumnes més grans per a la seva organització.

- Logo de l'escola: El logo de l'escola és el símbol del centre, és una bona manera de què ens identifiquin ràpidament i dóna una imatge d'unitat a tot el material imprès que surti de l'escola.

- Targeta de visita: Pot ser molt útil per a què els pares i futurs pares puguin tenir sempre a mà el telèfon, mail i web de l'escola.

- Rètols: A part del nom del centre a l'entrada, podem fer rètols i lones per a l'exterior anunciant properes activitats, preinscripcions, valors del centre, etc. 

Cartell de l'escola La Roureda
Poden estar fets manualment, pels mateixos alumnes, o els podem fer imprimir (actualment hi ha empreses que ofereixen preus molt baixos i ofertes en tots els seus productes d'impremta). 

Hem de tenir en compte on el pengem l'estètica i la grandaria segons qui volem que els llegeixin. Un cartell penjat a l'exterior de l'escola amb un aspecte més seriós i amb lletres clares i grans serà útil per a què el vegin les persones que passen pel carrer (per exemple, per a les preinscripcions). 
Si el cartell el pengem al costat de l'entrada de l'alumnat, està fet pels mateixos alumnes i té un aspecte divertit pot estar anunciant una propera activitat per a les famílies.

- Retolació: Ofereix adhesius, gorres, material esportiu, etc. amb el logo de l'escola. Això crea en qui porta el material una sensació de pertinença a l'escola i fa que la imatge de l'escola sigui visible en molts àmbits que d'altra manera no es podria arribar.

- Material informatiu imprès: Aquest material serien fulletons, fulls informatius, paper de carta, tríptics, etc. Per aquest material és essencial seguir sempre una mateixa línia estètica i ha de tenir el logo de l'escola, adreça, telèfon, mail, etc. 

- Activitats tancades: Aquestes activitats aniran dirigides a les famílies de l'escola. Aquest tipus d'activitats creen una atmosfera d'unitat de tot el col·lectiu humà que forma l'escola. 
Hi ha escoles en què es reuneixen famílies, mestres i personal de servei per a una tarda amb berenar i aprofitant l'avinentesa es pinta entre tots els gronxadors, tobogans, etc. També es poden fer cantates de Nadal, gimcanes pares i fills, festes de Carnestoltes, etc.

- Activitats obertes: Si el que volem és ser un centre significatiu dins del barri o ciutat, podem oferir activitats i tallers oberts a tot el públic. Per exemple, es poden fer activitats per a tots els nens en època de Festa Major, Nadal, etc. 
Cantada de Nadales - Escola Pereanton
D'aquesta manera estarem apropant als veïns a l'escola i podrem aprofitar per donar a conèixer la metodologia de l'escola. També pot servir per recaptar fons per al viatge de final de curs dels alumnes més grans o per a material necessari per als alumnes sense recursos.

- Participació en activitats de la ciutat: Farem conèixer la nostra escola si participem com a grup en la cavalcada de reis i en la festa de Carnestoltes. 
També podem organitzar activitats dirigides a tota la població durant les festes de la ciutat, per exemple, cantant Nadales a la plaça de l'ajuntament, fent una gimcana durant la festa major, organitzant activitats durant les festes medievals o fent una parada en les fires d'artesans. 
Per a tot això tindrem en compte els permisos necessaris a demanar a l'ajuntament.

Siguem oberts a fer noves propostes que donin visibilitat a la nostra escola, escoltem als alumnes i famílies i a la gent del barri, segur que surten propostes imaginatives i que donaran caliu a la comunitat educativa.




MÀRQUETING A TRAVÉS D'INTERNET

Un cop es tenen clars els objectius, cal definir quines accions i recursos del màrqueting en línia es poden utilitzar. Hi ha moltes eines que ofereix internet que els centres poden utilitzar. 
Tots els medis online haurien d'estar connectat a través d'enllaços, per a què el visitant pugui saltar d'un medi a un altre.


Web de S'escoleta Waldorf Mallorca
- Pàgina web: actualment gairebé totes les institucions educatives tenen la seva pàgina web. A l'hora de fer la pàgina hem de tenir en compte qui són els potencials lectors d'aquesta (alumnat actual, antics alumnes, estudiants potencials, personal i docents, famílies...). Per això, és molt important tenir clar a qui va dirigit cada contingut, ser clar i útil, oferir alternatives de comunicació amb el centre per resoldre dubtes, etc.

Hi ha plantilles de pàgina web gratuïtes o amb un cost molt baix. Aquestes ens ajuden a mostrar la informació de manera clara i estètica.

- Presència activa en les xarxes socials: Les xarxes socials com Facebook i Twitter poden ser bons canals de comunicació, on la informació deixa de ser unidireccional per obrir un diàleg entre escola, pares i alumnes.

A Facebook et recomano que obris un compte personal i d'ella obris una Pàgina de Fans, aquesta és la que faràs servir per promocionar el teu col·legi. (No el compte personal). 

En aquest medi és important generar noves notícies cada cert temps. Feu un calendari de quant penjareu informació al blog i designeu al responsable. 

- Portals de recerca de formació: Es tracta de pàgines especialitzades en formació que ofereixen informació de cursos i centres. Com que parlem de centres públics, buscarem espais gratuïts per anunciar-nos. Un lloc on hem de tenir presència és en la secció d'educació de les pàgines web del nostre ajuntament. 
Pàgina de Facebook

- Màrqueting en cercadors: Aquesta tècnica consisteix a utilitzar en la nostra pàgina web o blog paraules clau que solen posar les persones interessades en els cercadors d'internet. Per exemple, si la nostra escola fa servir el mètode Montessori a les seves aules, utilitzarem aquestes paraules en els nostres escrits i titulars (també per anomenar les fotos que pengem a internet). Així, quan un pare busqui escoles que utilitzin aquest mètode, li sortirà la nostra escola en el cercador.

- Mail màrqueting: Utilitza el correu electrònic com un mitjà de comunicació, és directe, immediat, interactiu i té un cost molt baix. És una estratègia en la qual li envies informació VALUOSA a totes les persones que t'han donat PERMÍS d'enviar-li informació, no és només enviar e mails a la babalà a tot món.

- Blog escolar: Elabora un BLOG del teu col·legi. La informació de VALOR que generis et farà atreure molt de trànsit i visites a la teva pàgina web. 
En aquest medi és important generar noves notícies cada cert temps. Feu un calendari de quant penjareu informació al blog i designeu al responsable. No hi ha rés pitjor que un blog "mort", on no s'actualitza la informació des de fa mesos. Dóna una imatge de deixadesa i de poc contacte amb les noves tecnologies. És millor no fer servir aquesta eina si no s'anirà renovant.


Entre tota la comunitat educativa podem fer visible la feina que es fa als centres i donar la bona imatge que l'escola pública mereix a partir de l'adequada comunicació entre famílies i escola.



Si teniu algun pregunta sobre algun dels punts, no dubteu en preguntar.



+info: Entrevista a César Bona
+info: ¿Cómo captar alumnado?
+info: ¿Cómo iniciar una estrategia de marketing educativo?
+info: 10 consejos de marketing para escuelas
+info: Tendencias en marketing educativo online
+info: Estrategias de marketing para instituciones educativas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Potser vols veure....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...