Translate

diumenge, 3 de gener de 2016

Activitats sobre educació emocional

En una entrada anterior parlàvem sobre que són les habilitats socials i la importància del seu ensenyament tant a casa com a l'escola. 

Les habilitats socials ajuden a què l'infant s'adapti millor al seu entorn i posteriorment aquestes habilitats els proporcionaran les eines per desenvolupar-se com adults en l'esfera social, sent la base clau per sobreviure de manera sana tan emocionalment com laboralment.

Recordem que les les habilitats socials bàsiques són:

Afecció: capacitat d'establir llaços afectius amb altres persones.

- Empatia: capacitat de posar-se al lloc de l'altre i entendre'l.

Assertivitat: capacitat de defensar els propis drets i opinions sense fer mal als altres.

Cooperació: capacitat de col·laborar amb els altres per aconseguir un objectiu comú.

Comunicació: capacitat d'expressar i escoltar. Sentiments, emocions, idees, etc.

Autocontrol: capacitat d'interpretar les creences i sentiments propis i controlar els impulsos.

Comprensió de situacions: capacitat per entendre les situacions socials i no prendre-les com una cosa personal, o culpar-se de determinades coses.

Resolució de conflictes: capacitat per interpretar un conflicte i treure alternatives de solució a aquest.


Normalment a les escoles bressol es solen treballar les habilitats socials a través dels hàbits (donar les gràcies, bon dia, etc.), la cooperació (treball en equip), l'afecció (vincles amb els educadors i els altres infants), l'empatia i educació emocional (reconeixent les emocions), la comunicació (capacitat d'expressar-se davant dels altres), l'autocontrol (control dels impulsos) i la resolució de conflictes.

A continuació us proposem activitats per a treballar les habilitats socials i l'educació emocional:


JOCS DE CONEIXENÇA
En aquest enllaç trobareu jocs de coneixença, que estimulen la interacció dels infants amb els seus companys.

CARTES DE LES EMOCIONS
Buscarem fotos amb rostres que mostrin diferents emocions (també podem fer fotos als nens de l'aula) i els enganxarem en cartolines que penjarem a l'aula. Comentarem amb els infants sobre el que poden estar sentint aquelles persones, quina situació els ha fet sentir així, una possible solució, etc.
b-inspiredmama

POT DE LES BONES NOTÍCIES
Prepararem un pot o una caixa. Cada cop que passi una cosa bona (algú ha tingut un germanet, s'han portat especialment bé, han anat d'excursió, etc.) escriurem o dibuixarem aquesta en un paper que introduirem dins del pot o caixa.
Durant el curs podem anar repassant les notícies, i al final de curs es pot fer un mural amb totes elles.


DAU DE LES EMOCIONS
Amb cartolina farem un dau ben gran. A cada cara del dau enganxarem un rostre que expressi una emoció.
Els infants seuran en rotllana, i per torns llançaran el dau i imitaran la cara que els surti. Els companys poden comentar que pot haver creat aquesta situació.

CREANT CARES
Prepararem una cara base dibuixant un cercle amb orelles, nas i cabell. Per un altre costat tindrem celles, ulls i boques diferents. Els infants recrearan diferents expressions col·locant aquests tres elements. Es tracta de què es fixin com pot canviar una cara i que pot expressar amb un simple canvi de forma o posició de celles, boca i ulls.


També podem deixar que els infants dibuixin ells mateixos les emocions.

LLEGIR CONTES
A l'hora de llegir contes posarem èmfasi en el que sent cada personatge. L'educador haurà de ser molt expressiu tant amb el seu to de veu com amb l'expressió de la cara quan expliqui el conte.

JOC DE CONSTRUCCIONS
Donarem als infants peces de construcció i els animarem a crear entre vàries persones una mateixa torre.

TEIXINT UNA TERANYINA
Posarem als infants en rotllana. L'educadora tindrà un cabdell de llana que llançarà a un primer infant dient una cosa que li agradi d'ell (per exemple: El Pol pinta molt bé amb els dits). El nen recollirà el cabdell i haurà de fer el mateix amb un altre company. El joc finalitza quan s'hagi creat una teranyina entre els nens que simbolitzarà la unió del grup. L'educador haurà de fer partícip a tots els infants.

PREPARAR UNA FESTA
Amb motiu d'una festa d'aniversari, carnestoltes, etc. l'educador proposarà preparar una festa entre tots. També, pot ser una festa imaginaria.
L'educador presentarà diferents grups d'elements per a preparar la festa, representats en fotos o dibuixos:
- Menjar: entrepans, galetes, patates, etc.
- Decoració: globus de colors, serpentines, garlandes, etc.
- Pastís: de xocolata, de maduixa, de formatge, etc.
El grup d'infants haurà d'arribar a un consens sobre els elements que hi haurà a la festa, triant i descartant elements.

ENDEVINAR EMOCIONS
Crearem unes petites cartes amb dibuixos d'emocions que posarem cap per abaix. L'infant a qui li toqui parar agafarà una carta i sense mirar-la se la posarà en el front de manera que la resta del grup si la veu. Els altres infants hauran de donar pistes a qui para per a què pugui endevinar quina emoció és, però sense dir mai el nom d'aquesta.
schooltimesnippets

EN PERE DIU QUE...
El nen/a que para donarà una ordre i la resta del grup l'haurà de complir, per exemple: "En Pere diu que tots pujeu a la cadira".
Aquesta activitat ajudarà als infants a escoltar atentament, seguir instruccions i controlar el seu cos per parar en un moment donat.

PICA PARET
L'infant que para es posa contra la paret, la resta es col·loca ben lluny formant una línia. L'objectiu del grup és arribar on està el que para sense que aquest vegi cap moviment.
El que para estarà d'esquena a la paret cantant "Un, dos, tres, pica paret, un, dos, tres, ja", en acabar la cançó es girarà i mirarà que ningú es mogui. Qui s'hagi mogut haurà de tornar enrere.
Els infants aprendran a controlar els seus moviments.



MÀSCARES D'EMOCIONS
Prepararem imatges amb rostres tal com surt a la foto.

autismteachingstrategies
Els infants hauran d'unir la part de dalt amb la de baix de forma adequada. Podem crear diferents activitats a partir d'aquest material demanant als infants que creïn una o altre sentiment o dient-li que descrigui el perquè del sentiment que es mostra.


COM HEM SENTO AVUI?
L'educador dibuixarà diferents emocions en gomets de colors (tal com es mostra a la foto).

childhood101
Enganxarem les fotos de tots els infants en una cartolina. Cada matí i tarda o els dilluns i divendres, l'educador preguntarà als infants com es senten avui: contents, tristos, enfadats o avorrits, i penjarà un gomet representatiu de l'emoció al costat de cada foto de l'infant.
Aquesta acció ens donarà peu a parlar amb cada infant sobre com se sent i el perquè i a buscar solucions entre tot el grup.




+info: Educación emocional (Desarrollo del talento)
+info: Habilidades sociales (Educapeques)
+info: Ejercicios de empatia (Habilidad social)

2 comentaris:

  1. Hola: son unas propuestas muy variadas y completas para trabajar las emociones. Feliz Año.

    ResponElimina
  2. Gràcies Carla per aquest recull tan extens, hi ha algunes propostes que les posarem en pràctica ben aviat.
    Tonets

    ResponElimina

Potser vols veure....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...