Desenvolupament dels infants dels 0 mesos als 6 anys: Llenguatge i coordinació
Tenir present les diferents etapes i capacitats dels infants ens pot ajudar a preparar activitats adequades a l'edat i gustos dels nens i nenes.
A continuació us deixo el desenvolupament del llenguatge i la coordinació dels infants en l'etapa d'infantil extret del llibre "Ayude a sus hijos a leer y escribir con el método montessori" de Lynne Lawrence.
Desenvolupament del llenguatge
0-8 setmanes:
- Observa intensament la boca de les persones que parlen.
- Fa sons biològics (respirar i menjar) i els que reflecteixen gana i dolor.
8-20 setmanes:
- Reconeix les veus de les persones properes al seu entorn.
- Fa sons guturals i somriu. Li agrada escoltar cantar i riu.
- Gira el cap en direcció de la procedència del so.
- Com més varietat de sons escolti, més varietat de sons farà.
5-8 mesos:
- Vocalitza melòdicament, comença a ajuntar síl·labes, repeteix sons com "guu", "gaa", "muu", etc.
- Respon al to de les persones que parlen.
- Gradualment, es pot apreciar la diferència en la gama de sons que fa.
8-12 mesos:
- Utilitza sons per comunicar-se amb els altres, balbuceja melòdicament per a ell i per als altres.
- Entén el sentit que transmet el llenguatge i pot començar a respondre.
- Pot dir "hola", "adéu", etc.
12 mesos:
- Comença a utilitzar la paraula de forma intencionada.
- Mostra que entén el que se li diu.
- Pot senyalar els objectes que coneix si li pregunten per exemple "on està la samarreta?".
12-18 mesos:
- Utilitza paraules simples que transmeten frases, a vegades canviant l'entonació amb què les diu, per exemple, "papa" pot voler significar "papa vine", papa aquí està això", etc.
18-24 mesos:
- Li encanten les rimes infantils, llibres i cançons.
- Passa de les 6-20 paraules a fer frases simples i ampliar el seu vocabulari.
- Vol saber el nom de les coses.
2-3 anys:
- Li agrada que li llegeixin.
- Li agraden les rimes i els poemes i en te de preferits.
- Encara no pronuncia bé tots els sons, però fa frases més llargues i complexes.
- Té totes les estructures bàsiques del llenguatge.
- Comença a perfeccionar i ampliar el seu llenguatge.
- Parla amb els altres i amb si mateix quan juga.
3-4 anys:
- Es capaç d'utilitzar el llenguatge per a transmetre pensaments més abstractes, com el que li agrada o el que no, somnis, etc.
- Pot parlar logic i gramaticalment correctament.
- Explica histories i continua ampliant el seu vocabulari.
- Li agraden les rimes sense sentit, les bromes i els jocs de sons.
4-5 anys:
- Utilitza el llenguatge per a coordinar les activitats amb altres nens mentre juga amb ells.
- Comença a utilitzar el llenguatge amb formes abstractes com és l'escriptura.
5-6 anys:
- Pregunta el significat de paraules abstractes i les utilitza.
- Pot utilitzar el llenguatge per a descriure esdeveniments passats i futurs.
- Té clar els conceptes de "demà", "la pròxima setmana", etc.
- És precís al dir l'edat, direcció de casa, número de telèfon.
- Li agraden les bromes.
- L'estructura gramatical és molt completa.
- Li agrada escoltar històries i llegir-les.
Desenvolupament de la coordinació
0-8 setmanes:
- Encara no aguanta el cap, però gradualment desenvolupa el control de manera que pot girar-lo per seguir visualment un objecte o un soroll.
8-12 setmanes:
- Aixeca el cap i el pit quan està boca terrosa.
- Quan està estirat mirant cap a dalt, li agrada mirar i jugar amb les mans.
- Pot començar a coordinar les mans i els ulls.
- Pot apropar els objectes mòbils que l'atrauen.
12-14 setmanes:
- Aprèn a donar-se la volta.
- Aguanta el cap quan està assegut.
- Pot passar-se joguines d'una mà a l'altre.
- Quant seu té les mans lliures i necessita tenir objectes estimulants (mirar joc heurístic)
6-9 mesos:
- És capaç de seure més fermament.
- Li agrada jugar.
- Intenta gatejar.
- Li agrada tocar les coses amb els dits.
- Utilitza una mà per agafar les joguines i comença a utilitzar els dits.
- Pot començar a posar-se dret si té una cadira o tamboret a prop.
- Quan està dret practica el moviment de les cames.
- Menja sol amb els dits i la cullera.
9-12 mesos:
- Li agrada gatejar.
- Intenta pujar les escales gatejant.
- Intenta possar-se dret deixant-se caure després, cap enrere.
- Gradualment intenta mantenir-se dret sense ajuda.
- Cada cop és més hàbil amb els dits.
- Pot utilitzar el polze i l'índex per manipular objectes.
- Utilitza els objectes domèstics per a la seva funció adequada, per exemple la pinta per a pentinar-se.
12-15 mesos:
- Intenta començar a caminar i li queden les mans lliures per a manipular els objectes del seu entorn.
- Comença a construir objectes.
- Li agraden els llibres i senyala les imatges.
- Li agrada agafar un llapis de color i arrossegar-lo pel paper.
15-18 mesos:
- Li agrada moure coses, cosa que requereix força.
- Pot pujar i baixar escales amb una mica d'ajuda.
- Li agrada estar ocupat amb les coses que hi ha per casa.
- Ajuda a treure la roba de dins la rentadora.
- Li agrada agafar llibres i intenta passar les pàgines.
- Comença a intentar córrer.
18-24 mesos:
- Explora l'entorn.
- Vol ser més independent i intentar vestir-se, menjar i rentar-se sol.
- Li agrada fer gargots en el paper, normalment cercles, punts i línies.
- Sol agafar les coses amb una sola ma.
- Vol fer una feina útil.
2-3 anys:
- Li agrada escalar i anar amb tricicle.
- Salta i corre amb seguretat.
- Dóna puntades a les pilotes.
- Li agrada utilitzar les mans de manera cada cop més coordinada i utilitza una gran varietat d'eines.
- Li agrada treballar al jardí, cuinar i netejar.
- Vol utilitzar les teves eines i fer-ho tot sol.
- Li agraden els jocs amb els dits.
3-4 anys:
- Augmenta el seu moviment a través del joc.
- Li agrada fer jocs que el desafiïn físicament.
- És hàbil amb la pilota i té un bon equilibri.
- Puja a més llocs i amb més seguretat.
- Balla.
- Utilitza les seves mans per augmentar la seva independència.
- Controla relativament les mans quan utilitza pinzells, tisores i llapis.
- Li encanta fer jocs amb els dits, pintar i tocar els objectes.
- Li agraden molt les lletres de paper de llija (mètode Montessori).
4-5 anys:
- Ha après a saltar.
- Es mou amb més ritme amb la música.
- Dibuixa figures reconeixibles.
- Li agrada escriure o fer-ho veure.
- Pot pintar i enganxar figures bastant bé.
- Està sempre ocupat.
- Li agrada practicar l'escriptura.
5-6 anys:
- La mà comença a ser un instrument per la seva ment i ocupa el seu temps en això, cada cop amb més precisió (per exemple, en l'escriptura de les lletres de forma correcta).
- Treballarà hores en les coses que li agradin.
- Perfecciona l'escriptura de les lletres.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada