Desenvolupament dels infants dels 0 mesos als 6 anys: Llenguatge i coordinació

Pinterest

Tenir present les diferents etapes i capacitats dels infants ens pot ajudar a preparar activitats adequades a l'edat i gustos dels nens i nenes.

A continuació us deixo el desenvolupament del llenguatge i la coordinació dels infants en l'etapa d'infantil extret del llibre "Ayude a sus hijos a leer y escribir con el método montessori" de Lynne Lawrence.



Desenvolupament del llenguatge

0-8 setmanes:

  • Observa intensament la boca de les persones que parlen.
  • Fa sons biològics (respirar i menjar) i els que reflecteixen gana i dolor.


8-20 setmanes:

  • Reconeix les veus de les persones properes al seu entorn.
  • Fa sons guturals i somriu. Li agrada escoltar cantar i riu.
  • Gira el cap en direcció de la procedència del so.
  • Com més varietat de sons escolti, més varietat de sons farà.


5-8 mesos:

  • Vocalitza melòdicament, comença a ajuntar síl·labes, repeteix sons com "guu", "gaa", "muu", etc.
  • Respon al to de les persones que parlen.
  • Gradualment, es pot apreciar la diferència en la gama de sons que fa.


8-12 mesos:

  • Utilitza sons per comunicar-se amb els altres, balbuceja melòdicament per a ell i per als altres.
  • Entén el sentit que transmet el llenguatge i pot començar a respondre.
  • Pot dir "hola", "adéu", etc.


12 mesos:

  • Comença a utilitzar la paraula de forma intencionada.
  • Mostra que entén el que se li diu.
  • Pot senyalar els objectes que coneix si li pregunten per exemple "on està la samarreta?".


12-18 mesos:

  • Utilitza paraules simples que transmeten frases, a vegades canviant l'entonació amb què les diu, per exemple, "papa" pot voler significar "papa vine", papa aquí està això", etc.


18-24 mesos:

  • Li encanten les rimes infantils, llibres i cançons.
  • Passa de les 6-20 paraules a fer frases simples i ampliar el seu vocabulari.
  • Vol saber el nom de les coses.


2-3 anys:

  • Li agrada que li llegeixin.
  • Li agraden les rimes i els poemes i en te de preferits.
  • Encara no pronuncia bé tots els sons, però fa frases més llargues i complexes.
  • Té totes les estructures bàsiques del llenguatge.
  • Comença a perfeccionar i ampliar el seu llenguatge.
  • Parla amb els altres i amb si mateix quan juga.


3-4 anys:

  • Es capaç d'utilitzar el llenguatge per a transmetre pensaments més abstractes, com el que li agrada o el que no, somnis, etc.
  • Pot parlar logic i gramaticalment correctament.
  • Explica histories i continua ampliant el seu vocabulari.
  • Li agraden les rimes sense sentit, les bromes i els jocs de sons.


4-5 anys:

  • Utilitza el llenguatge per a coordinar les activitats amb altres nens mentre juga amb ells.
  • Comença a utilitzar el llenguatge amb formes abstractes com és l'escriptura.


5-6 anys:

  • Pregunta el significat de paraules abstractes i les utilitza.
  • Pot utilitzar el llenguatge per a descriure esdeveniments passats i futurs.
  • Té clar els conceptes de "demà", "la pròxima setmana", etc.
  • És precís al dir l'edat, direcció de casa, número de telèfon.
  • Li agraden les bromes.
  • L'estructura gramatical és molt completa.
  • Li agrada escoltar històries i llegir-les.


Desenvolupament de la coordinació

0-8 setmanes:

  • Encara no aguanta el cap, però gradualment desenvolupa el control de manera que pot girar-lo per seguir visualment un objecte o un soroll.


8-12 setmanes:

  • Aixeca el cap i el pit quan està boca terrosa.
  • Quan està estirat mirant cap a dalt, li agrada mirar i jugar amb les mans.
  • Pot començar a coordinar les mans i els ulls.
  • Pot apropar els objectes mòbils que l'atrauen.


12-14 setmanes:

  • Aprèn a donar-se la volta.
  • Aguanta el cap quan està assegut.
  • Pot passar-se joguines d'una mà a l'altre.
  • Quant seu té les mans lliures i necessita tenir objectes estimulants (mirar joc heurístic)


6-9 mesos:

  • És capaç de seure més fermament.
  • Li agrada jugar.
  • Intenta gatejar.
  • Li agrada tocar les coses amb els dits.
  • Utilitza una mà per agafar les joguines i comença a utilitzar els dits.
  • Pot començar a posar-se dret si té una cadira o tamboret a prop.
  • Quan està dret practica el moviment de les cames.
  • Menja sol amb els dits i la cullera.


9-12 mesos:

  • Li agrada gatejar.
  • Intenta pujar les escales gatejant.
  • Intenta possar-se dret deixant-se caure després, cap enrere.
  • Gradualment intenta mantenir-se dret sense ajuda.
  • Cada cop és més hàbil amb els dits.
  • Pot utilitzar el polze i l'índex per manipular objectes.
  • Utilitza els objectes domèstics per a la seva funció adequada, per exemple la pinta per a pentinar-se.


12-15 mesos:

  • Intenta començar a caminar i li queden les mans lliures per a manipular els objectes del seu entorn.
  • Comença a construir objectes.
  • Li agraden els llibres i senyala les imatges.
  • Li agrada agafar un llapis de color i arrossegar-lo pel paper.


15-18 mesos:

  • Li agrada moure coses, cosa que requereix força.
  • Pot pujar i baixar escales amb una mica d'ajuda.
  • Li agrada estar ocupat amb les coses que hi ha per casa.
  • Ajuda a treure la roba de dins la rentadora.
  • Li agrada agafar llibres i intenta passar les pàgines.
  • Comença a intentar córrer.


18-24 mesos:

  • Explora l'entorn.
  • Vol ser més independent i intentar vestir-se, menjar i rentar-se sol.
  • Li agrada fer gargots en el paper, normalment cercles, punts i línies.
  • Sol agafar les coses amb una sola ma.
  • Vol fer una feina útil.


2-3 anys:

  • Li agrada escalar i anar amb tricicle.
  • Salta i corre amb seguretat.
  • Dóna puntades a les pilotes.
  • Li agrada utilitzar les mans de manera cada cop més coordinada i utilitza una gran varietat d'eines.
  • Li agrada treballar al jardí, cuinar i netejar.
  • Vol utilitzar les teves eines i fer-ho tot sol.
  • Li agraden els jocs amb els dits.


3-4 anys:

  • Augmenta el seu moviment a través del joc.
  • Li agrada fer jocs que el desafiïn físicament.
  • És hàbil amb la pilota i té un bon equilibri.
  • Puja a més llocs i amb més seguretat.
  • Balla.
  • Utilitza les seves mans per augmentar la seva independència.
  • Controla relativament les mans quan utilitza pinzells, tisores i llapis.
  • Li encanta fer jocs amb els dits, pintar i tocar els objectes.
  • Li agraden molt les lletres de paper de llija (mètode Montessori).


4-5 anys:

  • Ha après a saltar.
  • Es mou amb més ritme amb la música.
  • Dibuixa figures reconeixibles.
  • Li agrada escriure o fer-ho veure.
  • Pot pintar i enganxar figures bastant bé.
  • Està sempre ocupat.
  • Li agrada practicar l'escriptura.


5-6 anys:

  • La mà comença a ser un instrument per la seva ment i ocupa el seu temps en això, cada cop amb més precisió (per exemple, en l'escriptura de les lletres de forma correcta).
  • Treballarà hores en les coses que li agradin.
  • Perfecciona l'escriptura de les lletres.

Comentaris