Translate

dilluns, 22 de juny del 2015

Idees per a l'organització i decoració de l'aula o escola


Alliance for excellent education
L'aula és un espai on infants i educadors pasan moltes hores de la seva jornada, per tant, ha de ser un lloc bonic i còmode, on hi hagi decoració per fer més agradable l'estada però que no es faci farragosa al cap dels dies. 

Els espais han d'estar ben pensats per  facilitar el moviment dels infants a l'aula i fer que siguin el més autònoms possible. Un espai on els mestres puguin trobar tot el material facilment i que l'aula en si ajudi en la tasca del dia a dia.


També s'ha de pensar en possibles necessitats especials d'alguns alumnes i en no fer decoracions que puguin ser o massa masculines o femenines, l'aula ha de ser un espai per a tots, així que seria bo preguntar als alumnes com decorarien ells els espais i observar les seves necessitats bàsiques.


10 Tips per a una aula agradable a la vista:

  1. Menys és més.
  2. La decoració no ha de ser excessiva però tampoc han d'estar les parets buides. Si dubtes, és millor posar de meys que no carregar massa l'aula. Una sobreestimulació de la vista fa que els infants es distreguin, una aula neta i de colors relaxants ajuden a centrar l'atenció i a mantenir la calma.
  3. La decoració no ha d'estar penjada eternament a l'aula, seria bo que cada cert temps es renovés .
  4. Els colors dels elements penjats a les parets i sostres han de ser agradables a la vista i no han de cansar al cap de poc.
  5. Evitar omplir espais molt grans de l'aula amb colors foscos o masa cridaners.
  6. Observar els colors que s'utilitzen aquella temporada a les joguines i contes il·lustrats i utilitzar-los pels materials i decoracions. Per exemple, als anys 80 es portaven els colors parxís, però decorar avui en dia una classe amb aquests colors la farien massa cridanera i passada de moda.
  7. Mantenir l'aula neta. Una classe on les parets tenen roçadures, "grafittis" o forats es fa desagradable i no crida a mantenir-la neta. Tots, alumnes i professors han de cuidar els espais que comparteixen.
  8. No tenir materials i joguines trencats. Si una joguina es trenca més val arreglar-la, i si no es pot, llençar-la. Els infants imiten el que veuen, si les joguines estan trencades no seran curosos amb les que estan senceres.
  9. Aprofitar l'estructura arquitectònica de l'aula. Per exemple, si es pengen massa coses a les finestres es treu la llum natural que entra de fora (els fluorescents poden donar mal de cap així que s'hauria de maximitzar la il·luminació natural) , folrar totes les parets amb paper d'embalar de colors o suro converteix un espai que donava tranquilitat a la vista i que transmetia sensació de netedat en un molt atapeït.
  10. Cada element ha de tenir el seu espai. Els llibres han de tenir les seves prestatgeries, les pintures i pinzells la seva caixa o armari on desar-se, les motxilles i jaquetes s'han de poder endreçar en un lloc on no molestin, etc.
  11. Els elements de l'aula han d'estar organitzats de tal manera que permeti als infants moure-s per ella sense por a trencar rès, a donar-se cops amb cantonades i amb espais on tenir les seves pròpies coses.
Exemples d'aules:

Buzzfeed
letthechildrenplay
Buzzfeed
Buzzfeed
Buzzfeed
Buzzfeed
Buzzfeed
Pinterest
L'organització dels espais
L'escola no només ha de ser un espai on els infants escoltin al mestre i facin les activitats proposades, si no que ha d'inspirar i animar a l'infant a aprendre i interactuar amb el entorn i els companys. Un espai educatiu significatiu o ambient és aquell que:
  • Promou que els nens actuïn de forma autònoma i assumeixin la responsabilitat del seu procés d'aprenentatge.
  • Anima al nen a fer servir diferents estratègies per prendre decisions.
  • Permet que els nens puguin resoldre problemes per si mateixos amb suport dels seus companys o mestres.
  • Promou un treball col·laboratiu i per tant l'aprenentatge es construeix conjuntament amb d'altres.
  • Facilita el treball de persones de diferents edats. 
(Otálora (2010) citada en Riera, M.A. et al. (2014) 
A l'hora de col·locar els mobles hem de tenir en compte els diferents recorreguts que faran els infants dins l'aula, els espais on endreçar material, zones de joc i reunió, zones tranquil.les, d'higiène, etc.


No només s'ha de vigilar que l'aula sigui segura per als infants, sino que aquests facin seu l'espai. 
Que tinguin un lloc on endreçar les seves pertinences personals, que el material sigui accesible, etc.

Per exemple, podem posar els contenidors de material que són per als nadons sense tapes i avall en els prestatges. Els contenidors per als nens més grans, amb tapes i més amunt. 
L'espai de joc ha de convidar, no ha de ser intimidatori. Ha de ser accessible, no limitant i frustrant. Ha de ser còmode, no estèril. 
L'espai de jocs no només ha d'estar decorat a partir dels gustos del mestre, sino a partir de les necessitats i dessitjos dels infants, pensant que aquí juguen tots els dies.

A continuació us poso uns quants esquemes d'organització d'espais:

The real techr


The real techr


lesmal

L'organització del material
Pot arribar un moment en que ens veiem superats amb un excés d'objectes i poc espai on 
encabir-los.
El més bàsic és que tant infants com educador sapiguen on és el material de l'aula, i que aquest estigui correctament disposat, a mà i ben classificat.

Els tuppers i calaixos de plàstic poden ser els nostres millors amics :)

També es poden forrar caixes velles per donar-lis un nou aire i utilitat.

En aquest cas s'han tallat i forrat caixes de folis per a fer separadors on col·locar les feines dels alumnes:
Buzzfeed


Els tuppers i calaixos de plàstic poden ajudar amb l'organització del material petit, a més de tenir-lo accessible als infants:

Pinterest
kindergartenschmindergarten
mysmallpotatoes
mysmallpotatoes


Aquests organitzadors de plàstic amb petites butxaques, que normalment es fan servir per a les sabates, mitjons, etc. poden servir per a desar material que volem que sigui molt accessible i vistós. També es pot utilitzar per a endreçar petites joguines:
bloglovin


Uns cubells amb nances, a més d'organitzar el material, faciliten el transport fins a la taula:
aplacecalledkindergarten


Podem decorar els calaixos amb l'abecedari, queda molt bonic i fa que recordem més facilment on es troben les coses:

També es pot organitzar el temps i l'agenda de forma molt visual, si dividim el suro en quadrats. Les coses a fer es poden enganxar amb xinxetes o post-it.


Si posem els llibres de la biblioteca amb la portada endavant, seran més atractius per als infants:
Pinterest


Els pots de Ketchup poden servir per  desar la pintura. Així a l'hora d'utilitzar-la i repartir-la als nens no embrutem culleres o pinzells:
buzzfeed 


Unes estores de bany ajuden a delimitar l'espai personal de cada infant, cosa que ens pot ser mol útil a l'hora de fer assamblees o a la biblioteca:
buzzfeed



Els colors
La tria i barreja de diferents elements de colors a vegades es pot fer una mica complicada, a més, cada temporada canvia la paleta de colors que es porten. També s'ha de tenir en compte el què els colors poden transmetre en qui els veu, prioritzant a l'aula colors que ajudin a l'estudi, la concentració i l'optimisme.

Posar molta barreja de colors pot crear nervis. Sempre es necessari deixar un espai on descansar la vista.

A continuació unes imatges d'aules amb un bon treball del color en la seva decoració:
A l'hora de fer cartells, fitxes, blogs, etc. no només s'ha de tenir en compte el color de la figura principal, si no que el fons també és molt important, per exemple, possar un cercle lila sobre una cartulina de color groc fosforito o verd fosc transmetrà una sensació desagradable al cervell.
Aquesta pàgina: Design seeds, us pot ajudar molt amb la tria de paletes de colors.

A continuació us presento una serie d'idees que us poden ser útils a l'hora de fer fitxes, blogs i d'altres materials visuals:


--------------------------------------------------------------------------------------------

+idees d'organització d'aules: My small potatoes
+idees d'escoles i escoles bressol: Pinterest
+idees d'aules: Buzzfeed
+idees de decoració: Mylifeandkids
+idees decoració aula: Buzzfeed
+info: Aprendiendo Matemáticas
L'escola ideal: De mi casa al mundo
Aules Waldorf: letthechildrenplay



2 comentaris:

  1. Fantàstiques reflexions! Són molt necessàries per trencar dinàmiques sense sentit que es repeteixen a tantes aules (aquelles parets horroroses de colors cridaners plenes i plenes d cartellets i posters...) . Menys es més! ;-) Gràcies per compartir.

    ResponElimina