Translate

divendres, 18 de desembre del 2015

Prevenció d'abusos als infants

Estudis realitzats a Espanya (Dr. Fèlix López, 1994. Ministeri d'Afers Socials) i en altres països de la Unió Europea, els Estats Units i Canadà, estimen que un 23-25% de les nenes i un 10-15% dels nens pateixen abusos sexuals abans dels 17 anys. 
El 60% d'aquests / es no reben cap tipus d'ajuda. (FUNDACIÓ VICKI BERNADET)


Fa temps que us volia parlar sobre els abusos als infants. És un tema delicat però molt greu i del qual tots hauríem de ser conscients i treballar junts per evitar-lo.

Avui he vist aquest vídeo (creat per l'agencia Schjærven (Noruega) per a la ONG Care Norway)


És una carta d'una "futura" filla al seu pare. Aquesta demana al pare que la protegeixi, i explica tot el tipus de violència que patirà al llarg de la seva vida. També recalca que la violència sobre les dones pot passar en qualsevol àmbit, es tinguin estudis o no, diners, educació, etc.

Aquest vídeo m'ha recordat el projecte de final de carrera que va fer la meva germana, titulat: "Programa dirigido a profesores y alumnos de infantil para la prevención de los abusos sexuales".

Aquest treball va ser molt dur de fer, ja que no semblava haver molta informació i desconeixíem les dades reals sobre el tema. La meva germana va fer una recerca exhaustiva sobre el problema i va fer unes propostes per a treballar-lo a segon cicle d'infantil, de forma adaptada a aquestes edats.

A continuació us faré un petit resum sobre la problemàtica dels abusos als infants (extret del treball "Programa dirigido a profesores y alumnos de infantil para la prevención de los abusos sexuales" de Laia Olivares:

QUÈ ÉS L'ABÚS SEXUAL INFANTIL?
Contactes i interaccions entre un nen i un adult, quan l'adult fa servir el nen per estimular-se sexualment ell mateix, al nen oa una altra persona. L'abús sexual pot ser també comès per una persona menor de 18 anys, quan aquesta és significativament més gran que el nen o quan l'agressor està en una posició de poder o control sobre l'altre. (1)
"Programa dirigido a profesores y alumnos de infantil para la prevención de los abusos sexuales" de Laia Olivares

COM ÉS L'AGRESSOR?
La majoria dels agressors solen ser homes de 21 a 50 anys (2), 3 de cada 4 d'ells són familiars de la víctima i 2 de cada 10 són coneguts de la família, això s'explica perquè els abusadors freqüentment tracten d'establir una relació de confiança amb els pares de les seves víctimes. (3)

7 PASSOS PER A PROTEGIR ELS NOSTRES NENS


QUINS SÓN ELS INDICADORS DE L'ABÚS SEXUAL A UN MENOR?
Per detectar una possible víctima d'un abús sexual en l'etapa d'educació infantil, hem d'observar molt bé al nen / a en comportaments físics, emocionals i socials.
Podem observar un retard en la parla, problemes de concentració i un rendiment deficient. (4)
Normalment, els nens / es en l'etapa preescolar, pel fet que estan en una etapa evolutiva en què encara no han desenvolupat els recursos psicològics necessaris, es presenten amb actituds de negació i dissociació. (5)
Físicament, el nen / a pot presentar, en un primer moment, irritació, macadures o altres signes de l'agressió en els genitals.
Observant la seva conducta sexual, podem veure si hi ha una verbalització o representació gràfica de situacions sexuals que mostrin coneixements o experiències inapropiades per la seva edat, com masturbació excessiva.
El nen / nena pot patir pors, trastorns del son com malsons, parlar dormint, enuresi diürna i nocturna, i trastorns de la gana.
Emocionalment, pot tenir problemes d'ansietat i depressió, retraïment en la comunicació amb el seu entorn, fantasies, fòbies, manca de control emocional i regressió en la conducta en general. Pot mostrar-se agressiu amb els altres i autodestructiu. (6)

Haurem de ser prudents a l'hora de tractar aquests temes, ja que, en moltes ocasions, aquests signes no seran deguts a un abús sexual. Per aquest motiu, hem de fer un seguiment d'aquests comportaments i parlar amb la família per recollir tota aquella informació que ens sigui d'utilitat.

7 PASSOS PER A PROTEGIR ELS NOSTRES NENS


EL SECRET
Als nens els espanta la idea d'explicar el que ha passat a les persones de confiança, això és degut a:
- L'abusador avergonyeix l'infant explicant-li que és ell el que ha propiciat aquesta conducta d'abús i dient que els pares s'enfadaran amb ell si compte els fets.
- L'abusador és un manipulador que confon als nens sobre el que està bé o malament.
- De vegades, l'abusador amenaça l'infant o algun membre de la seva família.
- Quan el nen no ha revelat el seu primer abús, és molt difícil que ho faci les següents vegades, ja que se sent avergonyit.
- La víctima té por de desil·lusionar els seus pares i trencar l'harmonia familiar.
- Els nens són convençuts per part de l'abusador que el que està passant està bé o que és part d'un joc.
- Els nens més petits són massa joves per entendre el que està passant.
(5)

7 PASSOS PER A PROTEGIR ELS NOSTRES NENS


PROTOCOL D'ACTUACIÓ EN EL CAS DE TENIR UNA SOSPITA:
La direcció del centre s'haurà de posar en contacte amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència (DGAIA) i amb la Fiscalia de Menors.


EN EL CAS QUE EL CENTRE TINGUI UNA CERTESA ABÚS SEXUAL HAURÀ:
1. Trucar ràpidament a l'hospital més proper.
2. Posar-se en contacte amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència (DGAIA) i amb la Fiscalia de Menors.

L'escola sempre ha d'informar la família del menor de les actuacions realitzades. (8)

1. Rodó, C., Ortiz, M., 2005
2. Cantó i Cortés, 1997
3. Fundació RANA, 2005
4. López, 1996; UNICEF, 2007
5. Fernández, Benavent, Benavente i Homberg, 2011
6. Govern d'Espanya, ministeri de l'interior, sf
7. Quindrop Produccions Audiovisuals, 2010
8. Síndic de Greuges de Catalunya, 2006



El projecte de la meva germana parteix de la base de que els nens per identificar i comunicar una situació d'abús, han de tenir un coneixement i un vocabulari bàsic del seu propi cos i de les seves emocions:
- A través de l'educació emocional perquè els nens sàpiguen expressar com se senten en diferents situacions.
- Ensenyant-los a conèixer el seu propi cos, perquè reconeguin el nom de cadascuna de les parts.
- Mostrant-la importància de confiar en cinc adults, per poder explicar tot allò que els passa.

Ella va crear tot un seguit de material sobre educació emocional i va ressaltar la necessitat de què els infants tinguin diferents adults de confiança amb qui parlar, ja que s'ha demostrat que els adults primerament no solen creure la versió de l'infant.


OBJECTIUS DE LES SESSIONS DE TREBALL AMB ELS INFANTS
S'ha de treballar d'una manera molt natural, utilitzant el mateix vocabulari que es fa servir cada dia a les aules. En tractar de nens d'una curta edat, treballarem aquest tema tenint en compte els següents objectius:

- Conèixer el propi cos, reconèixer i saber expressar el nom de les diferents parts.
- Aprendre la importància de tenir a cinc adults de confiança i escollir a cinc del seu voltant.
- Aprendre què és allò que hem d'expressar als cinc adults de confiança.
- Saber expressar, amb el nom adequat, com se sent en diferents situacions.
- Empatitzar amb les emocions dels altres.
- Aprendre que el cos és de cadascú i ho hem de fer respectar.


Des de aquí us animem a treballar les emocions amb els infants des de la confiança i a ajudar-los a sentir-se protegits o a buscar ajuda en cas necessari.
ABUSOS A INFANTS - AUSTRALIA


Si ús interessa el tema a continuació us poso uns enllaços interessants:

SOME SECRETS


VÍDEOS






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada