Activitats Montessori amb nadons
En un primer moment podem pensar que el mètode Montessori només és per a infants de parvulari, peró realment es pot adaptar a totes les etapes del creixement. (+info: How we Montessori)
MÒBIL
MIRALL
El mirall dóna a l'infant l'oportunitat de veure i estudiar el seu propi reflexe, estudiar els seus propis moviments i connectar els seus moviments amb els del reflexe, això també ajuda al nen (amb el temps), a controlar els seus propis moviments.
MANTA A TERRA
La manta a terra permet al nadó veure l'habitació desde un altre perspectiva.
A terra el nadó té més llibertat de moviment (pot reptar, girar-se i gatejar sense perill), també el podem posar de panxa a terra.
Aquests moviments ajudaran a l'infant a enfortir coll, braços i cames i a tenir un major domini del cos.
+info
Per a començar a posar en pràctica el mètode Montessori amb els nadons, seria interessant preparar un espai on tant l'adult com l'infant es sentin còmodes i on tinguin tot el que necessiten a mà.
L'espai ha de:
- Transmetre una atmosfera de calma.
- Tenir un sentit d'ordre.
- Ser un entorn per facilitar el moviment d'un nen.
- Ser un entorn d'activitat per al nen.
- Tenir un equilibri entre els materials que suposen un repte per a l'infant i els que són de suport.
- Tenir les àrees de dormir, jugar i canviar separades (visualment).
- Ser una sala on un nen voldria estar.
![]() |
How we Montessori |
A l'espai podem tenir:
- Una àrea d'activitats, que consisteix en una manta a terra (o matalàs baix).
- Mirall de paret (ben enganxat, sempre mantenint la seguretat dels infants).
- Mòbil penjat al sostre (per estimular la vista de l'infant).
- Prestatgeries baixes a les quals pugui accedir l'infant quant comenci a gatejar i en les que pugui agafar-se si es vol aixecar.
- Contes i jocs adequats a l'edat de l'infant.
- Cistelles amb bolquers, tovalloletes i tot el necessari per a l'higiene.
- Canviador o tovallola a terra, per a l'higiene. Quan l'infant pugui desplaçar-se per si sol podrà participar del canvi de bolquers portant el material necessari al canviador i estirant-se ell mateix.
- Decoració de paret molt triada (sense atapeir les parets), poden ser dibuixos dels seus germans grans, obres d'art, fotografies de plantes i animals, etc.
- Una cadira baixa on més endavant podrà seure, pujar-se a sobre o fer servir com a suport per aixecar-se.
- Un matalàs a terra, on poder fer la migdiada. El llit a terra permet a l'infant tenir accés visual a tota l'habitació i li permet llibertat de moviment.
- Llum natural.
![]() ![]() |
How we Montessori |
Les activitats a fer amb el nadó seran les que ajudin a l'infant a desenvolupar-se correctament i tindre una major autonomia. Algunes d'elles són:
PARLAR AMB EL NADÓ
Una activitat molt senzilla però bàsica és la comunicació amb l'infant. És primordial parlar amb els nens/es, encara que no puguin entendre del tot el que diem. Les nostres paraules, gestos i expressions no tan sols afavoreixen el desenvolupament de la parla, a més compartim afecte, creem vincles afectius i establim les bases de l’aprenentatge de la llengua, posant en pràctica els torns de paraula en la comunicació. (+info)
Com parlar amb l'infant:
- Parla amb el nen/a des del naixement, a poc a poc i amb calma.
- Utilitza una bona gramàtica i pronunciació clara.
- Mira als ulls del nen/a quan li parlis.
- Posa't a l'alçada de l'infant per parlar amb ell, que pugui veure la teva cara clarament.
- Exposar l'infant a les converses amb altres adults (i germans).
- Observar i reconèixer que el to transmet el missatge i l'emoció de l'infant.
- Parlar sobre què està fent, anomenar les parts del cos i els articles per a la llar.
- Parlar amb el nen sobre què estàs a punt de fer (abans de fer-ho) com "Et canviaré els bolquers".
- Canta-li
- Llegir al nadó
- Recordar la importància d'una atmosfera positiva, el llenguatge positiu contribueix a l'atmosfera positiva de l'ambient de la llar.
- Gaudir del silenci junts.
Com NO parlar a l'infant:
- Utilitzant un llenguatge infantil.
- Cridant.
- Utilitzar un llenguatge excessivament simplificat.
- Utilitzar un to de veu artificial (comunament utilitzat pels adults quan es parla amb nadons).
- Tenir música o la televisió com a soroll de fons.
![]() |
How we Montessori |
MÒBIL
Un mòbil penjat al sostre ajuda al desenvolupament del sentit de la vista del nadó (+info).
Si el fem en blanc i negre proporcionem un major contrast, adequat per al desenvolupament de la visió del nadó, a més, no aclapara ni sobreestimula a l'infant.
El mòbil ajuda a l'enfocament de la vista i la concentració.
En el mètode Montessori es proposen diversos tipus de mòbils per als nadons. Podreu trobar-los AQUÍ.
En el mètode Montessori es proposen diversos tipus de mòbils per als nadons. Podreu trobar-los AQUÍ.
![]() |
How we Montessori |
MIRALL
El mirall dóna a l'infant l'oportunitat de veure i estudiar el seu propi reflexe, estudiar els seus propis moviments i connectar els seus moviments amb els del reflexe, això també ajuda al nen (amb el temps), a controlar els seus propis moviments.
![]() |
How we Montessori |
MANTA A TERRA
La manta a terra permet al nadó veure l'habitació desde un altre perspectiva.
A terra el nadó té més llibertat de moviment (pot reptar, girar-se i gatejar sense perill), també el podem posar de panxa a terra.
Aquests moviments ajudaran a l'infant a enfortir coll, braços i cames i a tenir un major domini del cos.
![]() |
How we Montssori |
+info
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada