Activitats Montessori amb nadons

En un primer moment podem pensar que el mètode Montessori només és per a infants de parvulari, peró realment es pot adaptar a totes les etapes del creixement. (+info: How we Montessori)

Per a començar a posar en pràctica el mètode Montessori amb els nadons, seria interessant preparar un espai on tant l'adult com l'infant es sentin còmodes i on tinguin tot el que necessiten a mà.

L'espai ha de:
  • Transmetre una atmosfera de calma.
  • Tenir un sentit d'ordre.
  • Ser un entorn per facilitar el moviment d'un nen.
  • Ser un entorn d'activitat per al nen.
  • Tenir un equilibri entre els materials que suposen un repte per a l'infant i els que són de suport.
  • Tenir les àrees de dormir, jugar i canviar separades (visualment).
  • Ser una sala on un nen voldria estar.
How we Montessori
A l'espai podem tenir:
  • Una àrea d'activitats, que consisteix en una manta a terra (o matalàs baix).
  • Mirall de paret (ben enganxat, sempre mantenint la seguretat dels infants).
  • Mòbil penjat al sostre (per estimular la vista de l'infant).
  • Prestatgeries baixes a les quals pugui accedir l'infant quant comenci a gatejar i en les que pugui agafar-se si es vol aixecar.
  • Contes i jocs adequats a l'edat de l'infant.
  • Cistelles amb bolquers, tovalloletes i tot el necessari per a l'higiene.
  • Canviador o tovallola a terra, per a l'higiene. Quan l'infant pugui desplaçar-se per si sol podrà participar del canvi de bolquers portant el material necessari al canviador i estirant-se ell mateix.
  • Decoració de paret molt triada (sense atapeir les parets), poden ser dibuixos dels seus germans grans, obres d'art, fotografies de plantes i animals, etc. 
  • Una cadira baixa on més endavant podrà seure, pujar-se a sobre o fer servir com a suport per aixecar-se.
  • Un matalàs a terra, on poder fer la migdiada. El llit a terra permet a l'infant tenir accés visual a tota l'habitació i li permet llibertat de moviment.
  • Llum natural.

How we Montessori
Les activitats a fer amb el nadó seran les que ajudin a l'infant a desenvolupar-se correctament i tindre una major autonomia. Algunes d'elles són:

PARLAR AMB EL NADÓ

Una activitat molt senzilla però bàsica és la comunicació amb l'infant. És primordial parlar amb els nens/es, encara que no puguin entendre del tot el que diem. Les nostres paraules, gestos i expressions no tan sols afavoreixen el desenvolupament de la parla, a més compartim afecte, creem vincles afectius i establim les bases de l’aprenentatge de la llengua, posant en pràctica els torns de paraula en la comunicació. (+info)

Com parlar amb l'infant:
  • Parla amb el nen/a des del naixement, a poc a poc i amb calma.
  • Utilitza una bona gramàtica i pronunciació clara.
  • Mira als ulls del nen/a quan li parlis.
  • Posa't a l'alçada de l'infant per parlar amb ell, que pugui veure la teva cara clarament.
  • Exposar l'infant a les converses amb altres adults (i germans).
  • Observar i reconèixer que el to transmet el missatge i l'emoció de l'infant.
  • Parlar sobre què està fent, anomenar les parts del cos i els articles per a la llar.
  • Parlar amb el nen sobre què estàs a punt de fer (abans de fer-ho) com "Et canviaré els bolquers".
  • Canta-li
  • Llegir al nadó
  • Recordar la importància d'una atmosfera positiva, el llenguatge positiu contribueix a l'atmosfera positiva de l'ambient de la llar.
  • Gaudir del silenci junts.

Com NO parlar a l'infant:
  • Utilitzant un llenguatge infantil.
  • Cridant.
  • Utilitzar un llenguatge excessivament simplificat.
  • Utilitzar un to de veu artificial (comunament utilitzat pels adults quan es parla amb nadons).
  • Tenir música o la televisió com a soroll de fons.
How we Montessori

MÒBIL

Un mòbil penjat al sostre ajuda al desenvolupament del sentit de la vista del nadó (+info).

Si el fem en blanc i negre proporcionem un major contrast, adequat per al desenvolupament de la visió del nadó, a més, no aclapara ni sobreestimula a l'infant.

El mòbil ajuda a l'enfocament de la vista i la concentració.

En el mètode Montessori es proposen diversos tipus de mòbils per als nadons. Podreu trobar-los AQUÍ.

How we Montessori

MIRALL

El mirall dóna a l'infant l'oportunitat de veure i estudiar el seu propi reflexe, estudiar els seus propis moviments i connectar els seus moviments amb els del reflexe, això també ajuda al nen (amb el temps), a controlar els seus propis moviments.
How we Montessori


MANTA A TERRA

La manta a  terra permet al nadó veure l'habitació desde un altre perspectiva. 

A terra el nadó té més llibertat de moviment (pot reptar, girar-se i gatejar sense perill), també el podem posar de panxa a terra.

Aquests moviments ajudaran a l'infant a enfortir coll, braços i cames i a tenir un major domini del cos.
How we Montssori



+info

Comentaris