Capacitats de l'etapa d'educació Infantil

És impressionant els canvis pels quals passa un infant d'ençà que neix fins que celebra els 6 anys de vida. No només el seu cos creix, sinó que aprèn un munt de coses que el fan ser cada cop més independent i únic.

Sempre que em parlen sobre la importància de l'educació en infantil (i no estic parlant d'escolarització, sinó, de simplement, interactuar amb els més petits), explico com és d'important proporcionar als nens i nenes moments on puguin jugar amb la sorra al parc, tocar textures, provar sabors nous, etc.

How we Montessori
Hem de ser conscients que un nen al qual no hem deixat que jugui amb la sorra al parc, li costarà molt, després, fer el gest d'emportar-se una cullera de sopa a la boca, o que si no deixem utilitzar un pinzell i pintura als petits, a primària no sabran fer els moviments de les ninetes que es necessiten per a escriure.

Per a mi, l'etapa d'infantil consisteix en això, en facilitar als infants petites experiències amb les quals ells per si sols aprendran aquelles coses que sumades els facilitarà l'aprenentatge i la vida en les futures etapes com a persones.

I és en llegir sobre les capacitats que es treballen en Educació Infantil on t'adones de la de feina que fan els nostres petits quan ens pensem que simplement estan jugant.

Podem llegir al XTEC que en el primer cicle de l’educació infantil contribueix a desenvolupar en l’infant les capacitats següents:

1. Identificar-se com a persona, assolir el grau de seguretat afectiva i emocional corresponent al seu moment maduratiu, i esforçar-se per manifestar i expressar les pròpies emocions i sentiments.

2. Establir relacions afectives positives, comprenent i apreciant progressivament el seu entorn immediat, iniciant-se en l'adquisició de comportaments socials que facilitin la integració en el grup.

3. Participar amb iniciativa i constància en les activitats quotidianes d'alimentació, repòs i higiene personal, iniciant-se en la pròpia autonomia i orientant-se en les seqüències temporals quotidianes i en els espais que li són habituals.

4. Comprendre el llenguatge adult i dels altres infants, comunicar-se i expressar-se a través del moviment, el gest, el joc i la paraula, amb una progressiva millora del llenguatge oral.

5. Dominar progressivament el cos i l'adquisició de noves habilitats motrius, augmentant la seva autonomia en els desplaçaments, en l'ús dels objectes i l'orientació en l'espai quotidià.

6. Actuar sobre la realitat immediata, descobrir-ne l'organització a partir de les pròpies vivències i establir relacions entre objectes segons les seves característiques perceptives.

7. Projectar les pròpies vivències a través de l'activitat lúdica, i anar-les representant a través d'un incipient joc simbòlic.

8. Iniciar-se en la descoberta i l'ús del llenguatge corporal, verbal, matemàtic, musical i plàstic.

Comentaris

  1. Un regal acompanyar els infants des de l acceptació observant i facilitant-ne viure procesos per madurar des de l amor. Són present i també futur!! L escola transforma espais per crear allò que ells necessiten. L'escola laboratori d experiències. Créixer professionalment per fer créixer... Ja dic un regal. Gràcies Núria per l article

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada