Mètodes per a fer silenci a classe

Alguna vegada heu escoltat allò de: Has de cridar-los, si no, et prenen el pèl!
Quan ens veiem a l'aula davant d'un grup nombrós d'infants que xerren, criden i fan el que no haurien de fer acabem, moltes vegades, cridant i renyant, amb el coll fet pols i els nens i nenes mirant-te amb por o el que és pitjor, et desafien. 





Nosaltres hem de ser un model per als nostres alumnes i fills. Si sempre acabem cridant per fer callar als infants, estem donant la consigna de què els conflictes es resolen cridant, de què a l'aula es pot cridar i que ens hem d'imposar sobre els altres per fer-nos escoltar.
Potser cridar sigui, de primeres, la manera més ràpida de què els infants prenguin silenci, però a la llarga s'acaba convertint en un hàbit i cada cop haurem de cridar més perquè ens escoltin.

Mantingues la calma i no cridis. Si perds els papers, això només farà que els alumnes et perdin el respecte com a professor. Si et frustres massa, serà millor que surtis de l'aula un moment i respiris profund un parell de vegades per així tranquil·litzar-te. Si crides, és probable que els alumnes considerin que tenen permís per fer el mateix, el que generarà un cicle difícil de trencar.

No discuteixis amb ells sobre els moments en què hagin de guardar silenci. En lloc d'això, explica amb claredat que les regles de la classe busquen el benefici de tots i s'han de complir.
Els alumnes obeiran les teves peticions de silenci amb major diligència si saben que has planificat de forma minuciosa les activitats que faran més endavant. Pots tenir una agenda amb les activitats de cada dia a la seva vista.

Hi ha diferents mètodes per a fer callar als nens a l'aula, normalment, amb els petits, són molt útils les activitats per a fer silenci que es fan servir als esplais, ja que se sol fer servir algun joc o cançó que fa que els nens prestin atenció al que parla.






ALGUNS MÈTODES PER A FER SILENCI:

Reduir el to de veu: Poseu-vos en un lloc visible de l'aula i comenceu a explicar, en veu molt baixa, la següent activitat o un conte curt, encara que hi hagi nens que encara parlen.
El silenci dels primers infants que ho escoltin farà que la resta s'afegeixi i vagi fent silenci.
En acabar el relat, reflexioneu sobre el que ha succeït:
"Enteníeu el conte quan tothom parlava? Per què? Com ho podem solucionar?..."

Aplaudeix: Aquesta és una de les maneres comunes de captar l'atenció dels estudiants. Posa't al davant o camina per tot el saló, i aplaudeix amb lentitud. Pots seguir un patró i demanar-los que ho repeteixin (com aplaudir dues vegades per respondre't si ho fas una vegada).

Apaga els llums: Vés fins a l'interruptor de llum principal de l'aula i apaga completament la llum. Els alumnes començaran a fer una mica més de soroll immediatament, ja que se sorprendran. Una vegada que passi la sorpresa, ells abaixaran la veu. És important que deixis els llums apagats aproximadament per un minut; no les apaguis i les obris amb rapidesa.
Just després d'apagar-les, digues alguna cosa com "Bé, ara guardeu silenci per favor".

Programa un temporitzador: Utilitza un temporitzador a l'ordinador per així projectar-lo a la pissarra o la pantalla de l'aula, de manera que tots puguin veure-ho. Programa per 5 a 10 segons i deixa que iniciï el compte enrere. Indica als alumnes que esperes que estiguin en silenci per quan el compte arribi a zero.

Fes una mica de soroll: Aquest mètode és molt eficaç per als nens petits. Utilitza un pal de pluja o un triangle. Els alumnes et miraran per saber què estàs fent, i podràs aprofitar aquesta oportunitat per demanar-los que guardin silenci.
Amb el temps, ells començaran a abaixar la veu tan aviat com et vegin treure un instrument. Això farà que estalviïs una mica de temps.

Utilitza una caixa musical: Aconsegueix una caixa musical barata. Dóna-li corda per complet a l'inici de cada dia i deixa-la sonar sempre que els alumnes facin massa soroll. Anima'ls a guardar silenci amb rapidesa perquè la caixa encara tingui corda al final del dia.

Instal·la un semàfor. Aconsegueix un semàfor de plàstic gran o un dibuix d'un semàfor i col·loca'l en un racó de la sala. Hauràs d'encendre'l si els alumnes fan soroll i necessites que guardin silenci. Digues que la llum "groga" és una advertència perquè abaixin la veu. La llum "vermella" vol dir silenci; i la "verda", que poden conversar amb normalitat.

Demana la col·laboració dels alumnes per crear les regles de l'aula: hauràs de seure amb els alumnes els primers dies per preguntar quines regles els agradaria seguir a classe. Després hauràs de revisar els suggeriments i escollir els que siguin factibles i que puguin millorar l'aprenentatge. Aquest procés farà que els alumnes sentin cert control sobre l'espai i la seva conducta.
Per exemple, podries crear una regla de què tots han de mantenir la veu baixa en fer tasques de matemàtiques, ja que aquestes requereixen molta concentració.
També pots aprofitar aquesta oportunitat per esmentar la importància de les regles en general i d'escoltar als professors.

Dona un descans en el qual puguin estar movent-se: Si la classe està tenint un dia sorollós, demana'ls que s'aturin i s'estirin. Potser només estan inquiets a causa de tota l'energia addicional que tenen. Dóna'ls l'oportunitat de desfogar-se demanant-los que s'aturin, alcin les mans i s'estirin. Després fes que tots seguin tranquils per començar a treballar.



+info: Técnicas para evitar revueltas en el aula
+info: Como hacer que un salón de clase guarde silencio
+info: 3 mètodes infal·libles per aconseguir silenci a l’aula
+info: Fer silenci a l'aula

Comentaris