Translate

dijous, 19 de juliol de 2018

Àrees a la metodologia Montessori

El currículum de l'aula de 3 a 6 anys en el mètode Montessori, es divideix en quatre àrees: vida pràctica, sensorial, llenguatge i matemàtiques. Segons l'edat dels infants, es presentaran uns materials o uns altres.

- Vida pràctica: activitats dirigides a la cura d'un mateix, dels altres i de l'espai físic. També es treballa la coordinació i control dels moviments corporals i l'exploració de l'entorn. Els nens i nenes aprenen a realitzar una tasca de principi a fi, desenvolupen la seva voluntat, l'autodisciplina, la concentració i la confiança en ells mateixos.

EXEMPLE D'ACTIVITAT: GERRA D’AIGUA:TRANSVASAMENT DE LÍQUIDS

Objectius:
- Control gestual (psicomotricitat fina). 
- Coordinar els moviments per aconseguir omplir el got sense vessar l'aigua. 
- Concentrar-se en l'activitat. Veure aigua quan tingui set sense necessitat d'ajuda (autonomia).

Descripció:
- Col·loquem una gerra d'aigua petita (a la mida de l'infant), un got i un drap a l'alçada de l'infant. En aquest cas s'ha optat per utilitzar el moble dels estris de parar taula que la nena té a casa.
- Col·loquem a l'infant de manera que pugui veure la demostració de com es fa l'activitat.
- Agafem la gerra d'aigua amb les dues mans, una per la nansa (per dirigir els moviments) i l'altre per sota (per aguantar tot el pes de l'aigua) i vessem el líquid en el got.
- Bevem aigua.
- Recollim el material en l'espai corresponent.
- Netegem l'aigua que hagi vessat amb el drap.
- Convidem a l'infant a fer l'activitat.

Material:
- Gerra amb aigua.
- Got.
- Drap absorbent.





- Sensorial: fa referència al desenvolupament i afinament dels cinc sentits. D'aquesta manera els infants aprenen sobre l'ambient i són capaços de discriminar els aspectes més subtils. Cada material sensorial Montessori aïlla una qualitat definida, com el pes o el color. Cada activitat treballa una qualitat en concret.

EXEMPLE D'ACTIVITAT: LES OLORS: PLANTES AROMÀTIQUES

Objectius:
- Discriminar les diferents olors de cada planta.
- Adonar-se de què cada planta fa una olor diferent.
- Adonar-se que cada planta té una forma diferent.
- Relacionar planta real amb imatge.

Descripció:
- Presentarem als infants diferents tipus de plantes aromàtiques (les poden recol·lectar ells mateixos o donar-los una mostra) i les seves fotos.
- Olorarem cada planta, a poc a poc i tocarem les fulles i el contorn d'aquestes.
- Unirem cada mostra de planta amb la seva imatge corresponent.
- Deixarem fer el mateix a l'infant.

Material:
- Plantes aromàtiques.
- Fotos de les plantes.







- Llenguatge: Amb Montessori, l'escriptura va abans que la lectura. Els nens exploren les lletres dibuixant-les i traçant-les.
Aprenen a escriure a través dels sentits (oïda i tacte) i com una conseqüència natural aprenen a llegir.
La lectura comença per la formació dels sons que componen les paraules i per relacionar aquests sons amb les lletres.
Com una extensió de les activitats del llenguatge, els nens aprenen sobre altres àrees com la geografia, l'art, la música, la història, etc.

EXEMPLE D'ACTIVITAT: CALAIXOS DE SONS: LLETRES I OBJECTES

Objectius:
- Relacionar so/objecte amb lletra.

Descripció:
- Col·locarem una lletra a cada calaix. Poden ser corresponents als sons o a l'abecedari. Si ho fem per sons, per exemple, hauríem d'ajuntar en un mateix calaix, les lletres C, K i Q.
- A cada calaix posarem un objecte que comenci amb la lletra o el so corresponent.
- Ensenyarem als infants que dins de cada calaix hi ha un objecte que es correspon a la lletra de fusta de fora d'aquest.
- Els infants podran anar descobrint els objectes i relacionar-los amb la lletra.
- Després hauran d'endreçar cada objecte al seu calaix.

Material:
- Calaixos de fusta.
- Lletres de fusta.
- Objectes, un per a cada lletra.





- Matemàtiques: La introducció als números i a les matemàtiques és sensorial. L'infant aprèn a associar els números a les quantitats, traslladant-se a poc a poc a formes més abstractes de representació.
Les activitats desenvolupades amb materials sensorials ajuden que el nen passi del "concret a l'abstracte" i l'ajuda a discriminar mides, colors, formes, pes, etc.

EXEMPLE D'ACTIVITAT: COLORS:DISCRIMINACIÓ PER COLORS

Objectius:
- Discriminar els diferents colors.
Agrupar per colors.

Descripció:
Col·locarem diferents taps de l'inrevés, en forma de platets (un per cada color).
Posarem les boletes de caramel en els taps, un color a cada tapa.
Segons el nivell de l'infant, contarem quantes boletes hi ha a cada tapa.
Deixarem que l'infant faci l'activitat.

Material:
Taps.
Boletes de colors (en aquest cas són caramels).





+info: SOMDOCENTS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada