El diari d’estiu: escriure, recordar i imaginar
L’estiu és una època plena d’experiències, descobertes i moments per compartir en família. Sovint, però, tots aquests records s’esvaeixen ràpidament quan arriba setembre. Per això, avui et proposem una activitat educativa i creativa que ajuda els infants a preservar aquestes vivències i, alhora, treballa competències bàsiques com la redacció, l’organització de la informació i l’expressió artística: fer un diari d’estiu.
Què és un diari d’estiu?
Un diari d’estiu és un quadern personal on els infants poden recollir els moments més significatius de les vacances. Pot ser un recull de textos, dibuixos, mapes, fotografies, entrades de llocs visitats, postals, tiquets... Tot allò que ajudi a construir una memòria visual i emocional del que han viscut.
Però no cal que sigui només un diari realista: també pot ser una porta a la imaginació. El diari pot convertir-se en el relat d’un viatge inventat a un altre país, el testimoni d’un nen o una nena que viu en una altra època de la història, o fins i tot el quadern de camp d’un explorador que descobreix mons fantàstics.
Idees de seccions per al diari
Per fer més ric i variat el contingut del diari, podem proposar diferents apartats o pàgines temàtiques. Aquí tens algunes idees:
-
El millor moment de la setmana
-
Mapa dels llocs visitats o mapa inventat del “viatge imaginari”
-
Cançons més escoltades aquest estiu
-
Coses que vull fer sí o sí abans que acabi l’estiu
-
Fotos o dibuixos de persones i llocs especials
-
Llocs que vull visitar algun dia
-
El meu àpat preferit d’estiu (amb espai per dibuixar-lo o copiar-ne la recepta)
-
Un lloc on em sento molt bé (pot ser real o inventat)
-
Petites entrevistes a persones properes o inventades (ex: "què t’agrada més de l’estiu?")
-
Collage de colors o objectes d’estiu (retalls, enganxines, textures...)
Aquestes seccions poden ser guiades per la família o pel mestre, o bé proposades lliurement perquè cada infant construeixi un diari únic i personal.
Objectius educatius
Aquesta activitat, a més de ser lúdica i significativa, permet treballar múltiples aspectes del desenvolupament dels infants:
-
Millorar l’expressió escrita: redactant textos breus sobre experiències viscudes o imaginades, descrivint llocs, emocions i activitats.
-
Fomentar l’observació i la memòria: seleccionar allò que ha estat important o interessant i trobar la millor manera de representar-ho.
-
Afavorir la creativitat i l’expressió artística: mitjançant dibuixos, decoracions i composicions visuals.
-
Treballar la documentació i la recerca: en els casos de diaris ambientats en altres èpoques o llocs del món, els infants han de buscar informació i contextualitzar el seu relat.
-
Reforçar l’autoestima i la identitat: construir un relat propi ajuda els infants a valorar les seves experiències i a donar sentit al que viuen.
Variacions creatives
-
Diari històric: imaginem que som una nena romana, un infant medieval o una obrera d’una fàbrica modernista. Com seria un dia a la seva vida?
-
Diari d’un viatge imaginari: triem un país del món i cada pàgina explica una cosa que descobriríem: plats típics, animals, monuments, cançons...
-
Diari d’un personatge inventat: un astronauta, un pirata, un detectiu... què escriuria cada dia?
Per a qui és aquesta activitat?
Aquesta proposta és ideal per a infants a partir dels 6 anys, adaptant les expectatives a cada edat. Es pot fer en família o com a activitat d’estiu proposada des de l’escola per mantenir el vincle amb l’expressió escrita i la creativitat.
Fer un diari d’estiu no és només escriure: és mirar, recordar, imaginar i expressar. És una manera de donar valor al temps viscut i d’entrenar la capacitat de narrar, una eina poderosa per a tota la vida.
T’animes a fer-ne un aquest estiu?






.jpg)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada