Endevinalles de Nadal Catalanes: Activitats i Recursos per a l’Aula
Les endevinalles són un recurs educatiu valuós per treballar la llengua, l’atenció i el pensament crític a l’aula i a casa. Durant el Nadal, esdevenen una manera preciosa d’enllaçar tradició i aprenentatge. A Catalunya, comptem amb un patrimoni nadalenc ric i singular: des del Tió i el caganer fins als galets, els Pastorets o la Fira de Santa Llúcia. Aprofitant aquest imaginari tan nostre, podem oferir a infants d’infantil i primària activitats que combinen llengua, cultura i joc.
L’objectiu d’aquesta proposta és posar a l’abast de mestres i famílies un recull d’endevinalles de dos nivells —un de senzill per a educació infantil i un de més complex per a educació primària— que permetin treballar vocabulari, tradicions i expressió oral de manera vivencial i engrescadora.
Endevinalles de Nadal de Catalunya — Per Infantil i Primària
La Fira de Santa Llúcia
Infantil:
Al costat de la catedral,
hi ha un mercat molt especial.
Venen tions i pessebre…
Saps quin lloc és, si ho celebres?
Primària:
Fa olor de branquillons i de molsa acabada,
hi passen mil famílies en una tarda gelada.
Figures, llums i cançons omplen cada parada…
Quina fira és aquesta tan esperada?
El Tió
Infantil:
Sóc un tronc amb barretina
que menja mandarines.
Si em piques amb un bastó…
què és el que cago jo?
Primària:
Em tapen amb una manta, tot l’hivern fent-me companyia.
Menjo molt per agafar força el gran dia.
Entre rialles i cançons, faig un regal ben especial…
Qui sóc, en aquesta festa de Nadal?
El Caganer
Infantil:
Al pessebre vaig al racó,
amb els pantalons avalló.
Sóc petit i faig riure…
Saps qui soc?
Primària:
Amb barretina i posat trapella,
al pessebre em posen com si fos una estrella.
Darrere d’un arbret o d’un petit marro,
qui sóc, tan popular arreu del país sencer?
El Poema de Nadal
Infantil:
Quan arriba el bon moment,
davant la família jo em poso valent.
Amb veu clara i un somriure,
dic unes paraules que duren un minutet.
Primària:
És tradició ben antiga dir-lo amb emoció,
parlant de pau, d’hivern i del fred al balcó.
Les mans tremolen una mica, però el cor s’encén…
Quin acte és aquest que tots fem per Nadal, també?
Els Fanalets per esperar els Reis
Infantil:
Amb llumeta i amb farolí,
cridem els Reis perquè vinguin aquí.
Brilla a la nit ben fort,
perquè trobin el bon port.
Primària:
Amb el vent fred de gener, jo avanço il·luminant el carrer.
La meva llum els guia, com una estrella d’Orient…
Quin objecte porto, tan brillant i valent?
La Llufa (Sants Innocents)
Infantil:
Sóc de paper i faig riure molt,
si et giro l’esquena, al llom se t’enganxa sol.
Què sóc?
Primària:
Amb tisores i paper em fan amb gran destresa,
i enganxat a l’esquena provoco molta sorpresa.
El dia trenta d’aquest mes, tothom està alerta…
Quina figura sóc, tan divertida i tan experta?
Els Galets i els Canelons
Infantil:
El dia de Nadal un plat calent,
amb pasta gran i fum al vent.
I l’endemà, ben bons són…
uns rotllets plens de gustet!
Primària:
Un dia són gegants i nedant dins el brou;
l’endemà s’omplen de carn i tot queda més melós.
Dues tradicions que a taula no fallen mai…
Quins menjars són aquests de Nadal i Sant Esteve al nostre país?
Els Pastorets
Infantil:
Amb vestits i barretina,
pugen a escena amb alegria.
Entre dimonis i pastorets,
fan riure a petits i grans!
Primària:
Teatre popular que any rere any es repeteix,
on àngels i dimonis lluiten com si fos un conte antic i fresc.
Els pastors hi són els herois, valents com sempre…
Quin espectacle és aquest, tan viu al desembre?
El Dimoni Escuat
Infantil:
Sóc un dimoni ben petitó,
que sempre fa trapelleries, jo!
Però sense cua he quedat…
Qui sóc, desdibuixat?
Primària:
Personatge entremaliat d’un conte molt català,
que vol fer malifetes però cua no li ha quedat.
Truca, riu i s’amaga, fent sempre algun pecat…
Com em dic, si sóc un dimoni escarrassat?
El Calendari d’Advent
Infantil:
Cada dia un raconet,
amb xocolata o un secret.
Si obrim finestres sense parar…
quan serà Nadal?
Primària:
Compta enrere il·lusionat fins a un dia assenyalat,
amb caixetes o finestres d’un tresor amagat.
Una sorpresa diària fins arribar al final…
Quin objecte és aquest que anuncia el Nadal?
El Tortell de Reis
Infantil
Sóc rodó i porto corona,
tinc fruites de colors i faig molta il·lusió.
Dins amago un rei petit…
i un fava que no és per a mi!
Primària
El dia sis al matí, a taula sempre hi sóc posat,
amb fruita confitada i massa dolça que fa festa al paladar.
Entre les meves molles s’hi amaga sort i tradició…
Quin dolç sóc, en aquesta celebració?
El Pessebre
Infantil
Tinc un nen amb un bou i una mula,
un estable i una estrella brillant!
Qui sóc?
Primària
Represento una nit antiga sota un cel de pau brillant,
amb pastors, reis i animals caminant cap al mateix instant.
Figures, llum i tradició m’omplen cada any…
Quina escena sóc, que a cada casa faig companyia?
La Molsa
Infantil
Sóc verda i tova com un coixí,
al pessebre em posen aquí i allí.
Què sóc?
Primària
A la muntanya visc humida, enganxada a la roca i al tronc,
però per Nadal em col·loquen al pessebre com si fos un bon racó.
Qui sóc, que vesteixo el terra d’un verd suau i fi?
Els Pessebres Vivents
Infantil
Persones de veritat,
fan de pastors i del Nen acabat de nàixer.
Què és això tan especial?
Primària
Entre cases de pagès i llums que recorden temps passats,
actors del poble representen escenes que tots hem estimat.
Rutes, torxes i silenci donen vida a la tradició…
Quina activitat és aquesta, plena d’emoció?
Els Galets
Infantil
Sóc una pasta molt gran,
nedo dins el brou calent.
Què sóc, que arribo per Nadal?
Primària
Em reconeixeràs per la meva forma espiralada i gegant,
sóc el protagonista del primer plat del dia més brillant.
Qui sóc, quan nedo feliç dins un bon brou de Nadal?
Els Canelons
Infantil
Sóc llarg, sóc rodonet,
i el dia 26 sóc un bon platet.
Què sóc?
Primària
Amb carn, beixamel i paciència em preparen a Sant Esteve,
i quan surto del forn dauradet, a ningú li cal gaire espera.
Quin plat típic sóc, que aprofita el rostit d’ahir?
Orientacions didàctiques per a mestres i famílies
1. Treballar la llengua oral i escrita
-
Presentar les endevinalles primer oralment.
-
Escriure-les en targetes grans perquè els infants puguin llegir-les.
-
Proposar que inventin endevinalles pròpies sobre altres elements del Nadal.
2. Afavorir el pensament crític
-
Fer que els infants argumentin per què creuen que la resposta és una o una altra.
-
Comparar pistes, paraules clau i rimes.
3. Vincular tradició i cultura
-
Relacionar cada endevinalla amb fotografies reals, objectes o visites (fanalets, pessebre, tió…).
-
Explicar la tradició breument després d’encertar-la.
4. Activitats inclusives i competencials
-
Fer servir llenguatge accessible.
-
Oferir models visuals per a infants amb dificultats de comprensió.
-
Fer endevinalles en grups cooperatius.
5. Gamificació
-
Convertir la sessió en una “recerca de pistes nadalenca”.
-
Assignar punts, insígnies o adhesius simbòlics.
Propostes d’activitats
1. El Calendari d’Endevinalles
-
Cada dia de desembre, una endevinalla nova.
-
A dins d’una finestreta: l’endevinalla + una petita imatge de la tradició.
2. Racó de Nadal amb Endevinalles
-
Posar targetes amb endevinalles senzilles i imatges d’elements nadalencs.
-
Els infants han d’associar endevinalla–objecte.
3. Gimcana nadalenca
-
Amagar endevinalles per l’escola.
-
Cada resposta correcta porta a la següent pista fins a trobar un objecte nadalenc final.
4. Taller d’escriptura creativa
-
Primària pot crear les seves pròpies endevinalles rimades.
-
Poden il·lustrar-les i fer-ne un llibret col·lectiu.
5. Endevinalles dramatitzades
-
En grups, representar l’endevinalla sense parlar.
-
Els altres han d’endevinar-la.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada